Головний зміст

shevron ZSUОбрахування страхового стажу для здійснення перерахунку пенсії особам, що призвані на військову службу в особливий період, необхідно здійснювати на підставі спеціальних правових норм.

 

 

 

 

Такого висновку дійшла колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, розглянувши адміністративну справу за позовом фізичної особи до Управління Пенсійного фонду України в м. Лисичанську Луганської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

Позивач оскаржив дії органу ПФУ щодо відмови в зарахуванні до стажу роботи під час мобілізації періоду з 19 квітня 2015 року по 7 квітня 2016 року включно та перерахунку пенсії згідно з довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції з 1 вересня 2016 року.

Суд першої інстанції адміністративний позов задовольнив частково, визнав протиправною бездіяльність щодо незарахування до стажу роботи під час мобілізації періоду з 19 квітня 2015 року по 7 квітня 2016 року включно та непроведення перерахунку пенсії. Відмовляючи в задоволенні позову в іншій частині, суд виходив із того, що час військової служби в особливий період зараховувався тільки до стажу державної служби, а не страхового стажу, необхідного для перерахунку розміру пенсії.

Суд апеляційної інстанції скасував рішення суду першої інстанції, у задоволенні позову відмовив, оскільки Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» на час звернення позивача до пенсійного органу не містить будь-яких винятків щодо включення періоду військової служби застрахованих осіб, призваних під час мобілізації на особливий період, до страхового стажу та збереження страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у випадках ненарахування та несплати роботодавцем за них єдиного соціального внеску.

Верховний Суд не погодився з такими висновками суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

Колегія суддів зазначила, що в ч. 7 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» передбачено, що перелік видів виплат, на які не нараховується єдиний внесок, затверджується Кабінетом Міністрів України. Не нараховується на виплати та не утримується єдиний внесок з виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та/або введення воєнного стану.

На цій підставі Верховний Суд наголосив, що в цьому випадку страхові внески (єдиний внесок) не нараховувалися й не сплачувались у зв’язку зі звільненням від їх сплати відповідно до ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Таким чином, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що страховий стаж, необхідний для перерахунку пенсії, обраховується особам, що проходили військову службу, на підставі спеціальних норм права, тоді як норми Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» в частині обрахування страхового стажу на підставі персоніфікованого обліку та обов’язковості сплати внесків є нормами загальними і не регулюють спірних правовідносин.

Постанова Верховного Суду від 4 березня 2020 року у справі № 415/2135/17 (адміністративне провадження № К/9901/32468/18) – http://reestr.court.gov.ua/Review/87995653.