Головний зміст

sudiВища рада юстиції (ВРЮ) періодично робить заяви, в яких звинувачує Тимчасову спеціальну комісію з перевірки суддів (ТСК), повноваження якої закінчилися ще в минулому році, в перешкоджанні розгляду справ суддів, які виносили рішення щодо учасників масових акцій протесту в 2013-2014 рр. Як відзначають в Раді, для всебічної та об'єктивної оцінки дій суддів їм потрібні документи і заяви, які надходили в ТСК в 2014 році.
 
 
 
 
 
ТСК претензії Ради не визнає і необхідні їм матеріали передавати відмовляється, сподіваючись, що парламент рано чи пізно продовжить її повноваження, і вона знову приступить до розгляду заяв на «суддів Майдану».
 
- У ТСК вважають, що всі претензії ВРЮ з приводу передачі йому перебувають у комісії матеріалів і заяв на суддів незаконні.
 
- Ми вимагаємо від ТСК тільки того, що від них вимагає закон. Всі нерозглянуті комісією матеріали повинні бути передані у ВРЮ, як це передбачено Законом «Про відновлення довіри до судової влади в Україні». Це стосується всіх заяв, які члени ТСК з якихось причин не розглянули, або які надійшли у їх розпорядження після встановленої законом дати.
 
- Однак у комісії стверджують, що ТСК зможе продовжити роботу, як тільки буде сформовано її повноважний склад.
 
- Закон передбачає чіткий період діяльності ТСК. Влітку 2015 члени комісії своїм же рішенням продовжили термін її роботи ще на півроку, до листопада. У листопаді вона не почала роботу, а з її складу вийшли ще кілька членів. Таким чином, закінчився і той термін, на який ТСК продовжила собі повноваження. Зараз у неї немає кворуму. У такій ситуації наші вимоги до комісії не виглядають як щось неможливе.
 
- Наскільки для ВРЮ важливі матеріали, які знаходяться у ТСК?
 
- Нам ці матеріали дуже потрібні, оскільки без них у нас виникає безліч проблем. Наприклад, коли у ВРЮ розглядається справа, пов'язана з рішеннями того чи іншого судді. Потім виявляється, що на дії цього ж судді раніше надійшла заява в ТСК, але з відомих причин вона не була розглянута. Виходить, що ми повинні розглядати висновок ВККС по судді, складений на підставі вивчення лише одного його рішення, тоді як заяви на інші його рішення, часто по аналогічним ситуацій, просто лежать в ТСК. Таким чином, незважаючи на те, що на суддю може бути безліч скарг, встановити його провину не можна. ВРЮ буде розглядати тільки ті матеріали, на підставі яких ВККС зробила висновок про порушення суддею присяги. При цьому рішення Ради може бути протилежним тим висновкам, які зробила ВККС, оскільки члени ВРЮ після вивчення наявних матеріалів можуть не погодитися з тим, що суддя порушив присягу.
 
- Це ж не єдина проблема, пов'язана з ТСК?
 
- У нас є цілий ряд справ стосовно суддів, які досягли 65-річного віку, граничного для роботи судді. Ці судді вже не приймають ніяких рішень, але ми досі не можемо розглянути їх справи і прийняти рішення. Чому? Тому, що в ТСК зберігаються нерозглянуті матеріали і заяви громадян щодо цих суддів. Ми просили ТСК передати нам хоча б ці матеріали, щоб провести перевірку за цим суддям і вирішити, як їх звільняти, оскільки неясно, чи потрібно звільняти їх за порушення присяги або відправляти у відставку з урахуванням незначності вчинених ними проступків. Фактично зараз блокується наша робота з багатьох напрямків.
 
- Але ж при необхідності ВРЮ може отримати від ТСК копії необхідних матеріалів?
- Ми можемо взяти копії, але не можемо розглядати ці матеріали по суті. За одним лише копіям матеріалів ми не можемо приймати рішення. Матеріали ТСК передбачають звільнення суддів, а це серйозне питання. Тут не можна просто так переглянути копії і лише на їх підставі приймати рішення.
 
- Чи може ТСК ще відновити розгляд скарг?
 
- Якби ми чітко знали, коли запрацює ТСК, і коли вона зможе розглядати заяви, ми могли б на щось розраховувати при розгляді своїх матеріалів. Ми теж звернулися в усі органи, уповноважені сформувати склад ТСК, і на сьогодні вже отримали відповідь Верховної Ради. Суть його зводиться до того, що повноважень у ТСК немає, оскільки вони минули. Наскільки я розумію, призначати членів до ТСК парламент не планує. Коли ми отримаємо відповідні відповіді від Верховного Суду України та Кабінету міністрів, ми у присутності членів ТСК проведемо засідання ВРЮ, на якому обговоримо сформовану ситуацію і визначимо, як вийти з положення.
 
- Чи може вийти так, що сотні суддів, які, можливо, виносили необґрунтовані рішення, не притягнуть покарання?
 
- Терміни для притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів, заяви на яких знаходяться в ТСК, поступово закінчуються. До речі, у зв'язку з цим хотілося б запитати, в інтересах кого діє ТСК?
 
- У комісії незадоволені тим фактом, що ряд їхніх висновків Радою були переглянуті, і вважають, що такі судді практично не понесуть покарання, оскільки ВККС закриє їх справи у зв'язку із закінченням строків давності.
 
- ВККС врахує наші рішення при проведенні оцінювання суддів. Якщо дисциплінарні справи будуть закриті за закінченням терміну давності, це не стане реабілітуючим моментом, і при розгляді кандидатури конкретного судді матеріали про його дисциплінарні проступки враховуватимуться.