Головний зміст

1k26cПід час засідання Комітету зазначалося, що метою законопроекту №2897 є реалізація державної політики із гуманізації кримінальної відповідальності, наслідком якої стане суттєве зменшення кількості судимих осіб і осіб, які позбавлятимуться волі.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Основними завданнями проекту Закону є:
 
1) продовження гуманізації кримінального права шляхом перетворення окремих нетяжких злочинів на кримінальні проступки;
2) отримання обвинуваченими у вчиненні кримінальних проступків усіх процедурних прав і гарантій кримінального процесу, яких наразі особи позбавлені в процедурі щодо адміністративних правопорушень. З іншого боку, до осіб, які вчинили кримінальні проступки, не застосовуватимуть запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;
3) припинення неправомірного використання результатів адміністративного провадження при розслідування кримінальних справ (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Доронін проти України"). Зараз у провадженні щодо адміністративних порушень дозволено застосовувати велику кількість втручальних заходів (затримання особи, особистий огляд та огляд речей, вилучення речей і документів тощо) без належного - як правило, будь-якого - судового контролю. А за допомогою цих дій можуть бути отримані докази, важливі для певного кримінального провадження. Запровадження кримінальних проступків суттєво скоротить обсяг втручальних заходів у адміністративному провадженні;
4) гарантування судового захисту прав особи у справах про кримінальне обвинувачення (щодо конфіскації майна, виправних робіт, короткострокового арешту тощо) на підставі вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Жоден інший державний орган, окрім суду, не може приймати рішення про застосування до особи зазначених покарань;
5) реалізація вимог Конституції України (стаття 41) про можливість конфіскації майна лише на підставі рішення суду;
6) необхідність додержання міжнародних зобов'язань України.
 
Законопроектом пропонується запровадити у Кримінальному кодексі поняття "кримінальні правопорушення", яке охоплює усі кримінально-карані діяння, що поділяються на злочини та кримінальні проступки та описуються в окремих "книгах" Особливої частини КК.
 
При цьому низка діянь, які зараз визнаються адміністративними правопорушеннями та містяться у Кодексі України про адміністративні правопорушення та Митному кодексі, "переносяться" до Кримінального кодексу та отримують "статус" кримінальних проступків (порушення порядку ведення передвиборної агітації, агітації під час підготовки і проведення референдуму з використанням засобів масової інформації (стаття 212-9 чинного КУпАП), порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму (стаття 212-10 чинного КУпАП), порушення митних правил (статті 468 - 485 Митного кодексу України) та ін.).
 
Проектом до категорії кримінальних проступків пропонується перевести деякі злочини невеликої тяжкості (умисне легке тілесне ушкодження, незаконне розголошення лікарської таємниці тощо; запровадити дві системи кримінальних покарань - за вчинення злочинів та за вчинення проступків та диференційовану систему розмірів штрафів, які будуть кратні "штрафним ставкам".
 
Документом також передбачається доповнити Кримінальний кодекс Додатком 2 "Визначення термінів", в якому містяться 75 термінів, що використовуються у цьому кодексі.
 
Члени Комітету підтримали законопроект, прийняття якого приведе законодавство України у відповідність до практики Європейського Суду з прав людини з урахуванням досвіду країн Західної і Східної Європи та сприятиме створенню ефективної системи протидії кримінальним правопорушенням, додержання прав і свобод осіб, які притягуватимуться до відповідальності.