Головний зміст

CvankinКиївський районний суд м.Одеси узагальнив судову практику з розгляду кримінальних справ стосовно злочинів проти безпеки руху та експлуатації транспорту (ст. 276-292 КК України)  за 2015 рік
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
«Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами» входить до числа злочинів проти безпеки дорожнього руху, які є окремою групою суспільно небезпечних діянь, що посягають на суспільні відносини безпеки експлуатації механічних транспортних засобів у сфері дорожнього руху та завдають суспільству шкоду, пов’язану із загибеллю та травмуванням людей. 
 
Незважаючи на те, що в цілому ставлення до наслідків дорожньо-транспортних подій характеризується необережністю, щорічно  в Україні   простежується тенденція до зростання дорожньо–транспортних пригод, що призводить до загибелі людей. 
 
Зазначимо, що до даної категорії злочинів Кримінальний кодекс України відносить злочини, які вчиняються на залізничному, водному чи повітряному транспорті (статті 276—285 КК України), злочини, які вчиняються на  автомобільному і міському електротранспорті (статті 286—290 КК України) та  злочини, що виражаються в порушенні чинних на транспорті правил та в пошкодженні магістральних трубопроводів (статті 291 - 292 КК України).
 
Загалом за 2015 рік до Київського районного суду м. Одеси надійшло 49 обвинувальних актів за даною категорією справ. 
 
Проведене узагальнення   показало, що найбільше обвинувальних актів за вказаний період надійшло за ст. 286 КК України ( порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами) –  30  кримінальних проваджень, з яких 14 було розглянуто з постановленням обвинувального вироку. 16 проваджень знаходяться на стадії розгляду.
 
Також 19  кримінальних проваджень надійшло за ст. 289 КК України (незаконне заволодіння транспортним засобом ), з них розглянуто з постановленням обвинувального вироку 9  справ. 
 
Переважна більшість засуджених даної категорії  – це чоловіки віком від  18 до 65 років. Однак, серед справ за статтею «порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами» засуджені  жінки віком від 18 до 50 років.  
 
Серед злочинів, цієї категорії які скоєні неповнолітніми, превалюють незаконне заволодіння транспортним засобом, ст.289  КК України. 
 
При вчиненні даних злочинів більше половини засуджених знаходились у стані алкогольного сп’яніння. 
Необхідно зазначити, що при розгляді кримінальних проваджень до осіб застосовується запобіжний захід у вигляді застави, особистого зобов'язання та тримання під вартою.
 
Серед основних видів покарання переважну більшість становить позбавлення волі на певний строк,  обмеження волі, та звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності у зв'язку з примиренням винного з потерпілим.
 
Слід зазначити, що з 23 кримінальних проваджень по яким були винесені обвинувальні вироки до апеляційного суду Одеської області було направлянні 7 справ за апеляційними скаргами сторін. При перегляді рішень в апеляційній інстанції було скасовано 3 судових рішення, та  4 рішення було залишено без змін.
Так, наприклад, вироком Київського районного суду м. Одеси   від   26.10.2015 року засуджено особу Н., яка  11.07.2014 приблизно 21.40 годині   грубо  порушила  правила безпеки  дорожнього  руху, що  заподіяло тяжке тілесне ушкодження потерпілим   Я.  та  Р.
Так, в  зазначений день  та  час  водій   Н.., не  маючи при собі посвідчення  на  право  керування  транспортним  засобом  відповідної  категорії  та реєстраційного   документу  на  транспортний  засіб  і  поліса  обов'язкового  страхування цивільно-правової  відповідальності  власників  наземних  транспортних  засобів, керуючи  технічно  справним  автомобілем  «NISSAN  TIIDA», р/н «ВН 0020 ОР», що належить  Р.  перевозив  в  салоні  автомобіля на  місці задніх пасажирів  не пристебнутих  пасами  безпеки  Я. та   Р., та  сам пристебнутий  відповідними  пасами не  був,  ігноруючи  вимоги до  власної  безпеки  та безпеки  пасажирів,  рухаючись  по  асфальтованій, сухій,  прямій  ділянці Люстдорфської  дороги  в  Київському   районі  міста  Одеси, де  організований двосторонній  рух  і  проїжджа  частина  має  по  дві  смуги  руху у  кожному  напрямку, що  позначені  дорожньою  розміткою, з  боку  вулиці  Дмитра  Донського  у  напрямку вулиці  Космонавта  Комарова,  у  правій  смузі  свого  напрямку  руху, зі  швидкістю більше  ніж  119-121,4  км/год .
 
В  результаті  ДТП  пасажиру  автомобіля «NISSAN TIIDA», р/н «ВН 0020 ОР»  Я., згідно з висновком судово-медичної експертизи № 2001 від 21.08.2014, спричинені тілесні ушкодження, які належать  до  тяжких  тілесних  ушкоджень.
 
Суд визнав таку особу винною у скоєнні кримінального правопорушення,  передбаченого ст. 286 ч.2   КК   України, та   призначив  йому покарання у вигляді 4 років позбавлення волі, без позбавлення права керувати транспортним засобом.
 
Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 24.12.2015 року, вирок Київського районного суду м.Одеси від 26.10.2015 року, залишено без змін.
Узагальнення судової практики вказує, що в кожному випадку для правильного вирішення справи, та з’ясування істини по справі, слід встановлювати яких саме порушень правил дорожнього руху допустився винний,  також встановлювати обставини, які пом'якшують і обтяжують покарання, та особу винного. 
 
 
Голова
Київського районного                                                                                                 С.А. Чванкін
суду м. Одеси