Головний зміст

KKI 017693 01264 1 t218Голова Верховного Суду України вважає, що помічникам суддів слід надати процесуального статусу з правом самостійно, від свого імені, перевіряти, приймати рішення про надання строку на усунення недоліків, визнавати неподаним та повертати відповідне звернення до суду.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Про це Ярослав Романюк сказав під час брифінгу у ВСУ, коментуючи питання стосовно інтерв'ю Міністра юстиції Павла Петренка РадіоСвобода в частині позбавлення помічників суддів статусу державного службовця. Зауважимо, новий Закон про державну службу, яким помічників суддів позбавляють статусу держслужбовців, набирає чинності 1 травня 2016 р.
 
«Чи добре це, чи погано? Не знаю, у всякому разі, думаю, хоча б через призму дії Закону про запобігання корупції таким особам (помічникам суддів - ред.) варто було б залишити статус держслужбовця. Адже всі ці обмеження, які стосуються осіб, котрі проходять держслужбу, дії, які вони не мають права вчиняти, перебуваючи на держслужбі, тепер через втрату статусу держслужбовця не будуть стосуватися помічників судів», — наголосив Я.Романюк.
 
Також голову ВСУ здивувала заява Міністра юстиції стосовно того, що голова Державної судової адміністрації ініціював позбавлення помічників суддів такого статусу: «Це, правду кажучи, для мене було одкровенням. Мені про це раніше не було відомо, що Зеновій Васильович Холоднюк щось подібне ініціює. Позиція моя як голови ВСУ зводиться до того, що помічникам суддів необхідно надати процесуального статусу».
 
Він пояснив: в інших європейських країнах покликання судді — здійснювати правосуддя, не виконувати технічні функції, не перевіряти, чи належно оформлена заява, чи в необхідній кількості примірників вона подана, чи на належний рахунок та чи в належному розмірі сплачено судовий збір. "Це робота кабінету судді, так званого судді-клерка. У нас ці обов’язки фактично виконує помічник судді. Саме він за дорученням судді відповідає, чи належно оформлена заява та ін. Якщо це не так, то помічник судді готує проект процесуального рішення: ухвалу про залишення без руху, надання строків для усунення недоліків. Якщо ці недоліки не усунуто, готує проект ухвали про залишення такого звернення до суду без розгляду", - відзначив Я.Романюк.
 
Помічники суддів і так фактично виконують цю роботу. Тож пропозиція зводиться до того, щоб цим особам надати процесуального статусу з правом самостійно, від свого імені, приймати такі рішення: перевіряти, приймати рішення про надання строку на усунення недоліків, визнавати неподаним та повертати таке звернення. Якщо ж воно належно оформлено, тоді помічник передаватиме його судді для здійснення правосуддя.
 
За словами Я.Романюка, така організація роботи має кілька переваг. По-перше, це вивільнить час судді від зайвих зусиль на виконання чисто технічної функції, яку має забезпечувати апарат суду. Це відповідно має ефективно, позитивно відобразитися на якості правосуддя, оскільки в судді залишиться більше часу, щоб розібратися у справі, підготуватися до розгляду та постановити законне, справедливе рішення.
 
По-друге, це дисциплінуватиме помічників суддів, які більш відповідально ставитимуться до своєї роботи. Адже вони виноситимуть процесуальні документи від свого імені.
 
«І по-третє. Задамося питанням: з якою метою особи ідуть на посади помічника судді? Та зрозуміло: щоб набути відповідних навиків, підготуватися до майбутньої професії судді, щоб узяти участь у конкурсі і в перспективі стати суддею. Мені видається, що така пропозиція допоможе через вивчення постановлення таким помічником судді процесуальних рішень більш об’єктивно дізнатися про готовність претендента до можливого зайняття посади судді», — пояснив Я.Романюк.
 
Якщо надати такій особі процесуального статусу, наголосив керманич ВСУ, то, безумовно, особа, яка приймає рішення, не може не перебувати на держслужбі. Або принаймні вони мають бути прирівняні до осіб, які перебувають на держслужбі. «Отож ця проблема, на мою думку, могла б бути вирішена саме в такий спосіб», — резюмував Я.Романюк.
 
Джерело: http://zib.com.ua/