Головний зміст

118678Під час засідання Уряду 18 травня 2016 року Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман учергове звинуватив суддів у прийнятті рішень, що начебто блокують призначення керівників державних підприємств, обраних у результаті відкритих, публічних конкурсів. Пізніше Міністр юстиції Павло Петренко оприлюднив прізвища суддів, які, на його думку, ухвалюють рішення, що не відповідають інтересам держави.
 
 
 
 
 
 
У зв’язку з цим Вищий адміністративний суд України повідомляє таке.
 
По-перше, звинувачення судів у блокуванні проведення публічних конкурсів щодо відбору керівників державних підприємств не відповідають дійсності. У той же час суд не має права відмовити у прийнятті позовної заяви позивачу, котрий оскаржує порушення процедури проведення згаданих конкурсів, тим більше, якщо це порушує його права та інтереси. Адже відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
 
На разі адміністративні суди ще не ухвалили жодного остаточного рішення щодо законності або незаконності проведення таких конкурсів та їх результатів. На цьому етапі суддіпостановляють процедурні ухвали про забезпечення позову, якщо є очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень (ст. 117 Кодексу адміністративного судочинства України).
 
Щодо звинувачень з боку високопосадовців, що такі рішення ухвалюються судами надто оперативно, повідомляємо, що відповідно до ст. 118 Кодексу адміністративного судочинства України клопотання про забезпечення адміністративного позову розглядається не пізніше наступного дня після його одержання й у разі обґрунтованості та терміновості вирішується ухвалою негайно без повідомлення відповідача та інших осіб, які беруть участь у справі.
 
Наголошуємо, що наведені положення закріплені в законодавчих актах, які приймаються публічно депутатами Верховної Ради України під час засідань. Судді при здійсненні правосуддя незалежні і підкоряються лише закону (ст. 129 Конституції України).
 
Органи судової влади вже неодноразово зверталися до представників виконавчої гілки влади з проханням не втручатися в роботу судді, який є носієм державної влади, оскільки це розцінюватиметься не тільки як грубе порушення незалежності судді, а і як прояв відвертого політичного тиску.
 
По-друге, судові рішення є відкритими і доступними для всіх без винятку громадян на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень. У кожному судовому рішенні зазначено прізвище судді, який розглядає справу. До того ж кожен суддя персонально несе дисциплінарну відповідальність за порушення норм процесуального і матеріального права.
 
На жаль, цього не можна сказати про представників законодавчої і виконавчої влади, які б так само притягувалися до індивідуальної відповідальності за протиправні дії або бездіяльність.
 
По-третє, Вищий адміністративний суд України повідомляє, що у межах своєї компетенціїготовий сприяти розширенню ініціативи Прем'єр-міністра України щодо публічного інформування громадськості про тих державних діячів, посадових осіб та держслужбовців, які у результаті здійснення своїх владних управлінських функцій порушують права, свободи та інтереси фізичних та юридичних осіб. Зокрема, розглядається можливість розміщення у відкритих джерелах судових рішень у спорах, в яких було встановлено факти порушення прав осіб представниками державної влади, із зазначенням прізвищ конкретних посадовців.