Головний зміст

15923Вищий адміністративний суд України застерігає парламент від прийняття проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій». Про це йдеться у листі Голові Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення Людмилі Денісовій.
 
 
 
 
 
Проектом Закону, зокрема, пропонується пенсійне забезпечення суддів здійснювати на загальних засадах відповідно до Закону України «Про систему пенсійного забезпечення та загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а також скасувати для державних службовців «привілеї» у пенсійному забезпеченні, які передбачено розділом ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» (від 10.12.2015 № 889-VIII) (далі – Закон).
 
Здійснивши аналіз положень проекту Закону Вищий адміністративний суд України зазначає наступне.
 
Складовою конституційних гарантій є обов'язок держави забезпечувати фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів через визначення у Державному бюджеті України окремо видатків на утримання судів.
 
Крім цього, відповідно до частини четвертої статті 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» незалежність суддів забезпечується, зокрема, належним матеріальним та соціальним забезпеченням судді.
 
Судді займають посади, а державні службовці вступають на держслужбу на весь період своєї професійної кар’єри і набувають, відповідно, певних гарантій як стимулювання за бездоганну та безперервну службу.
 
Слід зазначити, що судді та більшість державних службовців відпрацювали десятки років та сплачували збільшений збір на обов’язкове державне пенсійне страхування. Так, починаючи з 2000 року для суддів та державних службовців було встановлено прогресивну ставку внеску залежно від рівня заробітної плати: від 1 відсотка - для доходу менше ніж 150 гривень до 5 відсотків - для доходу понад 501 гривень. Протягом 10 років цей внесок змінювався і з прийняттям у 2010 році Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» становив 6,1 відсотка, у той час як для решти найманих працівників він становив 3,6 відсотка.
 
Вищий адміністративний суд України зазначає, що позбавлення спеціальної пенсії суддів та скасування спеціальної пенсії для державних службовців створює передумови до стрімкого повернення кризових явищ на кшталт дев’яностих років, коли через низький рівень заробітної плати та відсутність соціальних гарантій значно знизилася можливість залучення найбільш компетентних і кваліфікованих спеціалістів.
 
Крім того, на неприпустимості і неконституційності скасування та зміни або встановлення нових підстав і умов надання пільг, компенсацій, гарантій та нарахування пенсій або щомісячного грошового утримання окремим категоріям громадян неодноразово наголошував Конституційний Суд України.
 
Станом на сьогодні, важливу складову статусу державних службовців, яка забезпечувала рівень гарантій, знівельовано у запропонованому проекті Закону.
 
Вищий адміністративний суд України застерігає парламент від прийняття проекту Закону.