Головний зміст

TTIP Foto Sujet Schiedsgerichte.2015 05 28 16 18 46З кінця 2015 р переважна більшість українських судів залишилися без охорони. Так вийшло, що проводячи реформу, нове керівництво МВС ліквідувало підпорядковану йому судову міліцію, яка займалася охороною судів. Натомість міністр МВС Арсен Аваков обіцяв створити спеціальну поліцію, яка повинна буде підпорядковуватися Державній судовій адміністрації, але до цього дня це зроблено не було.
 
 
 
 
 
 
 
В результаті в суд сьогодні може зайти хто завгодно, а забезпечувати порядок в судових засіданнях, по суті, нікому. Адже спецпідрозділ ліквідовано, а новий орган - відомча воєнізована охорона Державної судової адміністрації України, на яку, згідно з прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про Національну поліції», покладено обов'язки щодо охорони органів судової влади, ще не функціонує.
 
За даними Державної судової адміністрації, на даний момент лише 150 судових органів підрозділу Національної поліції охороняють цілодобово, а 430 судів з 673 реально працюючих сьогодні не охороняються взагалі. Наприклад, головне управління Національної поліції в Одеській області припинило охорону будівлі, в якому розміщуються Господарський суд Одеської області і Одеський апеляційний господарський суд, з 20.04.2016.
 
Окремо варто звернути увагу на бездіяльність поліції під час нападів на суди або заворушень в судових засіданнях. Співробітники поліції якщо і приїжджають до суду, то, як правило, нічого не роблять для припинення протиправних дій. Вони в основному просто стоять осторонь і не втручаються в ситуацію, а на прохання суддів забезпечити хоч якийсь порядок відповідають, що раз судові засідання проводяться відкрито, громадяни можуть приходити і робити що завгодно.
 
Як відомо, 2 червня була прийнята нова редакція Закону «Про судоустрій і статус суддів».
 
Ст. 140 нової версії Закону «Про судоустрій і статус суддів», яка регулює державний захист суддів та членів їх сімей, також аналогічна діючій поки ст. 138. Відповідно до її положень, судді, члени їх сімей та їх майно перебувають під особливим захистом держави. Служба судової охорони, органи правопорядку зобов'язані вживати необхідних заходів для забезпечення безпеки судді, членів його сім'ї, збереження їх майна, якщо від судді надійде відповідна заява. Вчинені в зв'язку зі службовою діяльністю судді посягання на його життя і здоров'я, знищення чи пошкодження його майна, погроза вбивством, насильством чи пошкодженням майна, образа чи наклеп на нього, а також посягання на життя і здоров'я членів його сім'ї (батьків, дружини, чоловіка , дітей), погроза їм вбивством, пошкодженням майна тягнуть за собою відповідальність, встановлену законом. Суддя має право на забезпечення засобами захисту, які надаються йому службою судової охорони.
 
Відзначимо, що саме на нестворені поки Службу судової охорони (ССО) покладаються підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду, охорона приміщень судів, органів і установ системи правосуддя, а також виконання функцій з державного забезпечення особистої безпеки суддів та членів їх сімей , працівників суду, учасників судового процесу. Створюється ССО відповідно до положення, затвердженого Вищою радою правосуддя (ВСП) за поданням ДСА.
 
У місячний термін після вступу в силу нового закону ВСП спільно з Міністерством внутрішніх справ за поданням ДСА повинна затвердити тимчасовий порядок забезпечення охорони судів, органів і установ системи правосуддя, а також підтримання громадського порядку в них, а в 2-місячний термін - прийняти положення про службі судової охорони, а також призначити керівника ССО за поданням ДСА. У свою чергу, Кабмін в 2-місячний строк з дня набрання чинності нового закону повинен затвердити вичерпний перелік судів, органів і установ системи правосуддя, охорона яких здійснюється підрозділами Національної поліції і Національної гвардії України. Завдання не пізніше 1 січня 2018 р забезпечити виконання в повному обсязі Службою судової охорони повноважень, передбачених законом, поставлена перед ДСА.
 
Однак відсутність охорони з боку спецпідрозділу суди вже відчули на повну силу. Чи витримають вони роботу в такому режимі до 2018 року, залишається питанням.
 
Проблема безпеки суддів в Україні вимагає якнайшвидшої реакції - встановлення на рівні закону відповідних гарантій. Не варто забувати: незалежність і недоторканність суддів не є їхнім привілеєм - вона встановлюється з метою забезпечення права громадян на справедливе правосуддя. Думка ж більшості суддів зводиться до того, що держава зовсім не дбає про їхню безпеку: «Виносячи вироки, ми кожен раз побоюємося за своє життя і життя своїх близьких». А фактор страху не може не відбиватися на незалежності суддів.