Головний зміст

privatizirovat kvartiruНародний депутат Валерій Писаренко запропонував зняти адміністративні бар’єри при набутті дитиною права власності на нерухоме майно. Відповідний законопроект зареєстровано в ВРУ 12 грудня поточного року.

 

 

 

 

 

Законопроектом №5533 пропонується внести зміни до статті 177 Сімейного кодексу України, статті 32 Цивільного кодексу України, статей 17 та 18 Закону України «Про охорону дитинства» та статті 12 Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей», згідно з якими пропонується скасувати надання дозволу органів опіки та піклування під час набуття права власності на нерухоме майно дитиною.

 

В пояснювальні записці мова йде про роль інституту опіки та піклування. Опіка та піклування є особливою формою державної турботи про неповнолітніх дітей та повнолітніх осіб, які потребують допомоги щодо забезпечення їх прав та інтересів.

Інститут опіки та піклування спрямований на доповнення недостатньої або відсутньої цивільної дієздатності неповнолітніх і повнолітніх фізичних осіб. Водночас, його завданням є охорона особистих немайнових і майнових прав та інтересів підопічних, турбота про створення їх належних побутових умов, здійснення догляду за ними. Таким чином, органи опіки та піклування здійснюють контрольні функції з метою запобігання порушенню прав неповнолітніх.

Предметом правового регулювання зазначеного законопроекту є питання скасування надання дозволу органів опіки та піклування під час набуття права власності на нерухоме майно дитиною.

Практика застосування діючих норм законів, показала, що ці положення, з одного боку, не є такими, що ефективно захищають права дітей, з іншого, створюють суттєві корупційні ризики, оскільки саме органам опіки та піклування дають можливість на їх розсуд вирішувати, надавати чи не надавати батькам право придбавати житло.

Наслідком таких підходів стали ситуації, коли батьки були змушені відмовлятися від поліпшення своїх житлових умов, що у свою чергу є порушенням статті 3 Конвенції ООН про права дитини, яка закріплює принцип якнайкращого забезпечення інтересів дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, у компетенції яких питання соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами. Оскільки у органів опіки та піклування зберігається контрольна функція при укладенні договорів на відчуження нерухомого майна, вважаю, що надання такого дозволу під час набуття права власності на нерухоме майно, є зайвим, оскільки в будь-якому випадку це є поліпшення житлових умов.