Головний зміст

zakon 1813В Парламенті зареєстрували проект Закону України «Про внесення змін до ст. 364 Кримінального кодексу України щодо уточнення визначення істотної шкоди та тяжких наслідків» №6318.

 

 

 

        

 

 

        Антон Геращенко (ініціатор законопроекту) зазначає, що його прийняття зумовлено необхідністю розширення кола суб'єктів відповідальності за зловживання владою та службовим становищем.

 

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про перевищення влади або службових повноважень» №15 від 26.12.2003 року обов'язковою ознакою об'єктивної сторони складу злочину, передбаченого ст. 365 Кримінального кодексу України, є заподіяння істотної шкоди охоронюваним законом правам та інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб.

 

Постанова ВСУ також зазначає, що згідно з п. 3 примітки до ст. 364 Кримінального кодексу України шкода, якщо вона полягає в спричиненні матеріальних збитків, визнається істотною за умови, що вона в 100 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Якщо шкода полягає у заподіянні суспільно небезпечних наслідків нематеріального характеру, питання про її істотність вирішується з урахуванням конкретних обставин справи. Зокрема, істотною шкодою можуть визнаватися порушення охоронюваних Конституцією України чи іншими законами прав та свобод людини і громадянина (право на свободу й особисту недоторканність та недоторканність житла, виборчі, трудові, житлові права тощо), підрив авторитету та престижу органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, порушення громадської безпеки та громадського порядку, створення обстановки й умов, що утруднюють виконання підприємством, установою, організацією своїх функцій, приховування злочинів.

 

У цій же Постанові ВСУ зазначається, що при вирішенні питання про те, чи є заподіяна шкода істотною, потрібно також ураховувати кількість потерпілих громадян, розмір моральної шкоди чи упущеної вигоди тощо. У разі заподіяння поряд із матеріальними збитками і шкоди нематеріального характеру загальна шкода від злочину може визнаватись істотною навіть у випадку, коли зазначені збитки не перевищують 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Верховною Радою України 13 травня 2014 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної антикорупційної політики у зв'язку з виконанням Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України». Перелік правок при прийнятті цього Закону містив правку, яка стосувалася приміток до ст. 364 Кримінального кодексу, а саме уточнувала поняття «істотна шкода» й «тяжкі наслідки». Урядовий законопроект №4556 спочатку не передбачав жодних змін до вказаних приміток. Ухвалена ж поправка фактично унеможливила покарання держслужбовців і чиновників за зловживання владою.

 

Пропозиція передбачала виключення з попередньої редакції статті фрази «якщо вона полягає у завданні матеріальних збитків», тобто фактично правки змінили формулювання того, що слід вважати істотною шкодою та тяжкими наслідками, які спричинив злочин.

 

Нині в Кримінальному кодексі міститься саме ця версія приміток. На думку авторів законопроекту ця правка звузила відповідальність за злочини за статтями 364–367 КК, звівши їхдо покарання за порушення, які можна оцінити лише грошима. Таким чином, слідство позбавили можливості довести в суді факт порушення прав і свобод громадян, оскільки це нематеріальні, а отже, не вимірювані грошима категорії.

 

Тому проект Закону має на меті розширення відповідальності за злочини за статтями 364–367, повернувши редакцію приміток 3 та 4 ст. 364 Кримінального кодексу України, яка діяла до 13 травня 2014 року (тобто доповнити словами «якщо вона полягає у завданні матеріальних збитків»).