Головний зміст

114310За рекомендаціями Європейського суду з прав людини розроблено проект Закону, мета якого – привести у відповідність національне законодавство до положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. Його зареєстрували в Парламенті 12 червня за №6581.

 

 

 

Основні пропозиції проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо недопущення порушень прав та свобод, гарантованих Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод)» стосуються Кримінального процесуального кодексу України. Зокрема, документом пропонується:

 

 

  • виключити положення, відповідно до якого дія запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, застосованого під час досудового слідства, автоматично продовжується після початку судового розгляду, якщо відсутні клопотання сторін (стаття 315 КПК України).

 

  • встановити правило, відповідно до якого суд першої інстанції у підготовчому судовому засіданні зобов'язаний в обов'язковому порядку розглянути питання про обрання, зміну чи скасування запобіжного заходу обвинуваченому після отримання обвинувального акта (стаття 315 КПК України).

 

  • передбачити, що обвинувальний акт у кримінальному провадженні, у якому підозрюваний утримується під вартою, має передаватися до суду завчасно з урахуванням строку, необхідного для вирішення судом питання про застосування запобіжного заходу до завершення строку дії попередньої ухвали слідчого судді, але не пізніше ніж за 10 днів до завершення строку дії такої ухвали (зміни до статті 291 КПК України).

 

  • закріпити обов'язок суду кожні два місяці ревізувати правомірність та наявність підстав для подальшого утримання обвинуваченого під вартою.

 

  • наділити суд касаційної інстанції та Верховний Суд України повноваженнями вирішувати питання про застосування запобіжного заходу щодо обвинуваченого після скасування вироку і направлення справи на новий розгляд (в одному судовому засіданні) (зміни до статей 436, 454 КПК України).

 

З огляду на тематику проекту, у його межах пропонується також вирішити питання відповідальності прокурорів за дії (бездіяльність), які призвели до визнання порушень Україною Конвенції, що констатовано в остаточних рішеннях Суду. Зокрема, у разі відсутності ознак злочину, порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод пропонується визнати окремою підставою для дисциплінарної відповідальності прокурора (зміни до статей 43, 46, 48 Закону України «Про прокуратуру»).

 

 

Вчинення такого дисциплінарного проступку за певних умов може мати наслідком звільнення прокурора з посади за результатами дисциплінарного провадження.

 

 

Прийняття проекту може зменшити ризики безпідставного утримання осіб під вартою під час розгляду кримінального провадження судом, як цього вимагає ЄСПЛ.