Головний зміст

IMG 5639Київський районний суд м. Одеси одними з головних пріоритетів визначає  відкритість та прозорість свого суду. Для досягнення вказаної мети злагоджена команда працівників суду  робить все  можливе, щоб такі поняття як «відкритість» та «прозорість» суду були не лише притаманними часу гаслами, а й представляли собою реальні дії та дійсно якісну роботу у цьому напрямку.

 

 

 

Суд повинен спрямовувати і координувати свою діяльність таким чином, щоб громадяни, які звертаються до суду, отримали належну та своєчасну відповідь, будь то акт правосуддя чи відповідь на заяву, що подана до суду поза процесуальними відносинами учасників справи та суду.

 

Які звернення громадян надходять до суду? Як надаються на них відповіді? Які вчиняються заходи для покращення взаємодії суд-громадянин, та який рецепт  ефективного здійснення права на доступ до публічної інформації, розпорядником якої є суд?

 

Про це розповідає голова Київського районного суду міста Одеси Сергій Чванкін.

 

- Які звернення громадян надходять до суду та яка інформація є найбільш запитуваною?

 

-                     Це питання потребує певної конкретизації. Взагалі всі звернення громадян можна розділити на три категорії, це: пропозиції, заяви та скарги.  Найбільш вагомою є частка саме заяв, у яких громадяни просять повідомити їм про дати судових засідань у справах, про наслідки розгляду справ, чи просять суд надати їм правову допомогу.

 

Хочу зазначити, що  якісна робота є пріоритетом нашої  діяльності – важливо не надати формальну відповідь, а дійсно відповісти на питання, що стали підставою для звернення громадянина,  донести до нього відповідь саме на те питання, що було у нього на думці, адже люди є різні,  та ставши учасником судового процесу людина часто буває розгублена,  не до кінця розуміє сутність та послідовність судового провадження,  а люди старшого покоління, маючи надумані страхи перед судовою системою, переживають певний шок, а тому заявникам буває важко сформулювати своє питання чи описати суть проблеми, із якою вони зіштовхнулись та щодо чого хочуть отримати інформацію.

 

  Щодо скарг, які надходять від громадян, то вони розглядаються із максимальною ретельністю, адже кожна скарга – це своєрідний «дзвоник», можливо і не про те, що десь у роботі суду є порушення, а про те, що хтось із громадян просто не зрозумів що відбулось або йому не до кінця роз’яснили ситуацію. Всі такі скарги оброблюються та враховуються  у подальшій роботі,  а самі скаржники – отримують вичерпні роз’яснення, після яких, як правило, люди посміхаються,  зі здоровим гумором ставлячись  до минулого непорозуміння.

 

Найменшою відносною часткою звернень громадян, що надходять до суду є пропозиції щодо покращення роботи суду, які не менш ретельно аналізуються та обробляються компетентними співробітниками суду. Деякі пропозиції що надходили до суду у наступному знаходили свою реалізацію.

 

 Київський районний суд м. Одеси одним з пріоритетів своєї діяльності визначив забезпечення максимального наближення вітчизняної Феміди та громадян. Робота з реалізації такої мети – «бути ближче до людей» ведеться у всіх напрямках, - як у напрямку прозорості судової влади, забезпечення  максимального доступу пересічних громадян до інформації,  підвищення авторитету суду та довіри до нього, так і у напрямку забезпечення максимального комфорту громадян-відвідувачів суду.

 

Скажіть, хто б ще рік-два назад міг подумати, що у приміщенні суду буде власна бібліотека, де громадяни, очікуючи призначеного засідання, можуть почитати книгу чи журнал, чи де ще у спекотний період у всіх холах будівлі розміщено резервуари з питною водою що забезпечені одноразовим посудом та засобами захисту від стороннього втручання, працює безкоштовний швидкісний Wi-Fi, та можна підзарядити свій гаджет прямо у холі суду – скориставшись однією з численних універсальних зарядних пристроїв, що розміщені судом з власної ініціативи, чи взагалі переслати, скажімо позов  прямо з дому до канцелярії суду?

 

Все це наслідки кропіткої новаторської роботи правильно орієнтованої та злагодженої команди суду.

 

-                     А чи дійсно так легко пересічному громадянинові отримати подати до суду своє звернення? Яким вимогам має відповідати таке звернення, щоб його було прийнято до розгляду?

 

-                     Звичайно, є певна процедура, яка включає у себе реєстрацію звернення громадянина у канцелярії суду, що, до речі, може бути подано ним особисто, направлено засобами поштового зв’язку або надіслано на електронну адресу суду, передачу відповідного звернення співробітнику суду – виконавцю, опрацювання ним відповідного звернення та надання заявнику повної відповіді на поставлені ним питання.  Іноді, як я зазначав, в ході опрацювання звернення необхідно уточнити порушені заявником питання чи конкретизувати, - що саме цікавить особу, або що саме їй не зрозуміло.  У такому випадку в хід ідуть засоби телефонного зв’язку, та якщо таким чином виникають певні складнощі у комунікації, заявника запрошують на особистий прийом, де в ході бесіди  йому надається вся можлива інформація та роз’яснення з порушених ним питань.

 

Одночасно з тим важливим питанням є відповідність звернень громадян приписам статті 5 Закону України «Про звернення громадян», зокрема наступним: у зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним.

 

-                     Які поради Ви можете надати особам, що допоможуть їм ефективно здійснювати своє право вносити пропозиції про поліпшення діяльності суду, викривати недоліки в його роботі, оскаржувати дії їх посадових осіб?

 

-                     Перше, що я хочу порадити майбутнім заявникам – це бути відритим до нової інформації та технологій. На сьогоднішній день вагома частка публічної інформації, що стосується здійснення правосуддя судами опублікована в мережі «Internet» на офіційних сайтах «судова влада» та порталах судових установ. Зокрема, що стосується Київського районного суду м. Одеси – на сайті «ki.od.court.gov.ua» наявні відомості про графік роботи суду, про стан провадження у справах,  про призначені у справах судових засідань, розміщено корисні посилання на сайти інших державних органів та установ, відомості про місця, де громадяни можуть отримати безоплатну вторинну правову допомогу та роз’яснення з окремих процесуальних питань, що можуть викликати певні складнощі у пересічного громадянина, відповіді на найпопулярніші питання та інша корисна інформація. Над належним наповненням сайту суду цікавими, корисними та своєчасними матеріалами невтомно працює наш колектив.

 

Таким чином, отримати деякі відомості, наприклад, про дату та час наступного судового засідання у справі, значно швидше та раціональніше подивитись на сайті суду, витративши на це близько двох хвилин часу, аніж звертатись за такою інформацію до суду з відповідним зверненням громадянина, що потребує опрацювання його співробітником суду із витратою часу та коштів на надання письмової відповіді на такий запит. 

 

Крім того майбутнім заявникам слід пам’ятати і про працюючий у Київському районному суді «Інформаційний центр», де кваліфіковані співробітники суду надають громадянам усю можливу інформацію в реальному часі, тобто зателефонувавши до інформаційного центру можна невідкладно дізнатись про стан розгляду справи, про дату судового засідання, отримати інші відомості, що стосуються роботи суду та порядку реалізації деяких процесуальних прав, зокрема щодо здійснення права на отримання копій процесуальних документів, тощо.

 

Окремо, користуючись нагодою, хочу наголосити на тому, що суд, будучи безстороннім арбітром у спорі, не може надавати правової допомоги чи консультативних послуг, адже це створить дисбаланс між учасниками справи та призведе до порушення засад змагальності судочинства. У зв’язку з цим звернення громадян про надання їм правової допомоги не можуть бути задоволені судом.

 

З викладеного хочу узагальнити, та порадити громадянам свідомого ставлення до їх прав та обов’язків, до раціональних шляхів отримання достовірної інформації та доцільного використання своїх можливостей, що є необхідною передумовою як благополуччя кожного окремого громадянина так і успішного формування правового суспільства в цілому в Україні.