Головний зміст

KUpAPСьогодні, 2 червня, Комітет з правової політики і правосуддя надав схвальну оцінку проекту Закону №6401«Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення положень Кодексу з урахуванням практики Європейського суду з прав людини з питань застосування адміністративного стягнення у вигляді адміністративного арешту» та рекомендував Верховній Раді прийняти його за основу.

 

 

Наразі адміністративний арешт, відповідно до статті 32 КУпАП, встановлюється і застосовується лише у виняткових випадках на строк від десяти до п`ятнадцяти діб. При цьому, постанова суду (судді) про застосування адміністративного арештувиконується негайнопісля її винесення  (стаття 326 КУпАП).

 

Постанову у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено до апеляційного судупротягом десяти днів з дня її винесення(стаття 289 КУпАП).Апеляційний перегляд здійснюється суддею апеляційного суду протягом двадцяти днів з дня надходження справи до суду(стаття 294 КУпАП).

 

Відповідно до зазначеної статті 296 КУпАП  відшкодування шкоди, заподіяної громадянинові незаконним накладенням адміністративного стягнення у вигляді адміністративного арешту, провадиться в порядку, встановленому законом. Законом України «Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду», яким встановлено, що підлягає відшкодуванню шкода, завдана громадянинові, зокрема, внаслідок незаконного застосування адміністративного арешту.Право на відшкодування шкодив розмірах і в порядку, передбачених цим Законом, виникає у випадку  закриття справи про адміністративне правопорушенняі  громадянинові відшкодовуються (повертаються) заробіток та інші грошові доходи, які він втратив внаслідок незаконних дій, суми, сплачені громадянином у зв’язку з поданням йому юридичної допомоги, моральна  шкода.

 

Вказані вище положення  були проаналізовані  з урахуванням практики  Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини при розгляді справ з питань застосування стягнення у вигляді адміністративного арешту наголошує на важливості  дотримання судами  принципу юридичної визначеності, тобто наявністю у національному законодавстві чітко сформульованих умов, за яких здійснюється позбавлення свободи.  Суд  повинен особливо ретельно розглядати справи,  у яких стягнення, застосовані за ненасильницьку поведінку, включають у себе покарання у вигляді позбавлення волі.

 

Також Європейський Суд звертає увагу на забезпечення ефективного  апеляційного перегляду постанов про накладення адміністративного стягнення у вигляді адміністративного арешту. На думку Суду,є неприпустимим, коли перегляд судом апеляційної інстанції рішення суду першої інстанції відбувається після відбуття  покарання у повному обсязі. Суд вважає незрозумілим, як такий перегляд на цій стадії міг ефективно виправити недоліки рішення суду нижчої інстанції.

 

Враховуючи наведене,  проектом Закону6401«Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення положень Кодексу з урахуванням практики Європейського суду з прав людини з питань застосування адміністративного стягнення у вигляді адміністративного арешту»пропонується  внести зміни до статті 294 КУпАП тазменшити строк апеляційного перегляду справ  про застосування стягнення у вигляді адміністративного арешту до трьох днів.  

 

Також, в окремих статтях КУпАП пропонується виключити адміністративне стягнення у вигляді адміністративного арешту, збільшивши при цьому граничні межі інших видів стягнень. Так, незаконні виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих розмірах тягнуть за собою накладення штрафу від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 грн. до 850 грн.) або громадські роботи на строк від 20 до 60 годин.

 

За повторне керування водієм транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, а також яке вимагає обов'язковий технічний контроль, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців.

 

Проектом також пропонується збільшити штраф за керування річковими або маломірними суднами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, і відмову від проходження встановленої перевірки на вживання алкоголю і наркотиків до 10 200 грн.