Головний зміст

IMG 125520 червня 2017 року ВРУ ухвалила в першому читанні Проект Закону про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів № 6232.

 

 

 

 

 

 

Свій висновок стосовно доцільності ухвалення законопроекту в цілому та окремих його положень надало  і Головне науково-експертне управління.

 

Враховуючи те, що Київський районний суд міста Одеси є одним з пілотних у запровадженні електронного судочинства, закріплені в законопроекті положення щодо запровадження «електронного суду» є надзвичайно актуальними для подальшої роботи в цьому напрямку.

 

 Отже, Головне науково-експертного  управління ВРУ  висловило наступні зауваження щодо запровадження «електронного суду».

 

По-перше, пропозиція законопроекту щодо створення так званого «електронного суду» потребує більш ґрунтовного вивчення та наразі виглядає дещо передчасною.

 

По-друге, у законопроекті не передбачено відокремлення паперового документообігу від електронного.

 

По-третє, відповідно до приписів абзацу другого частини 8 ст. 6 нової редакції ГПК, абзацу другого частини 8 статті 14 нової редакції ЦПК, абзацу другого частини 8 статті 18 нової редакції КАСУ особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП), прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис», якщо інше не визначено цим Кодексом. Проте, чинне законодавство України не визначає особливості застосування ЕЦП щодо документів, термін дії яких перевищує термін дії ЕЦП.

 

По-четверте, вбачається сумнівним термін набуття чинності поданим законопроектом.

 

По-п’яте, на думку Головного управління, питання визначення Адміністратора інформаційно-телекомунікаційної системи, а також питання вимог щодо безпеки відповідних баз даних та їх надійності, мали б вирішуватись не на підзаконному нормативно-правовому рівні (як це передбачено в законопроекті), а на рівні Закону.

 

По-шосте, процедура електронного правосуддя не відповідає гласності та відкритості судового процесу як основним засадам судочинства.

 

Звичайно, деякі зауваження є слушними і такими, що заслуговують на увагу.  Судді Київського районного суду міста Одеси також неодноразово надавали свої пропозиції та рекомендації  з цього питання.

 

Але я ще раз хочу зазначити, що за електронним судочинством майбутнє.

 

 Станом на сьогоднішній день, Київський районний суд міста Одеси вже досягнув вражаючих результатів у запровадженні електронного судочинства.

 

З вересня 2015 року по 27 червня 2017 року в електронному вигляді до Київського районного суду м. Одеси надійшло:

  - 2687 позовних заяв;

  - 717 заяв про видачу наказу;

  - 132 заяви в окремому провадженні.

 

Налагоджено взаємодію  між судами, адвокатами, центром  з надання безоплатної вторинної правової допомоги, банківськими установами.

 

Крім подачі позовної заяви в електронній формі потрібно розширювати поняття «Електронний суд» за рахунок переводу в електронну форму документообігу серед держаних органів. Так, Київським  районним  судом м. Одеси налагоджено співпрацю з Головним управлінням Державної міграційної служби України в Одеській області.

 

Для вирішення питання про підсудність справи та можливості відкриття провадження у цивільній справі суд має перевірити місце реєстрації відповідача. Істотним чином прискорює розгляд справи направлення в електронному вигляді запиту до Адресно-довідкового бюро та одержання електронної відповіді. З вересня 2015 року Київським районним судом м. Одеси здійснено 8105 таких запитів у електронному вигляді. Суд одержує відповідь за 1 добу, а раніше на це витрачалося 14-20 днів.

 

В межах проекту «Електронний суд» успішно працює «Інформаційно-платіжний термінал», який дозволяє платити судовий збір безпосередньо в суді, судовий збір можна сплатити онлайн.

 

 

Київським  районним  судом м. Одеси вже налагоджено співпрацю з державною виконавчою службою. За допомогою автоматизованої системи документообігу суду можливо створення виконавчого документа в електронному вигляді. Направлення виконавчого документа в електронному вигляді  скорочує час доставки, економить кошти. Але процесуальний закон не передбачає можливості направлення як стягувачу, так і органам виконавчої служби виконавчого листа у електронному вигляді.

 

До Державної фіскальної служби направлено 23 виконавчі документи в електронному вигляді, однак через те, що діючим законодавством передбачено направлення виконавчих листів в паперовому вигляді, доводиться  одночасно направляти їх і в паперовому вигляді.

 

Досягнуто домовленості із Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз про обмін документами у електронному вигляді. Київський районний суд м.Одеси вже здійснює обмін документами по 20 цивільних справах. Однак, у зв’язку з тим, що діюче законодавство не передбачає направлення  справ до експертних установ в електронному вигляді, учасники домовились додатково надсилати всі необхідні матеріали  в паперовому вигляді.    

 

Між прокуратурою  та судами  розпочато  направлення матеріалів (санкції, обшук, інші клопотання слідчих) в електронному вигляді. На даний час до Київського районного суду м. Одеси в електронному вигляді направлено вже 215 обвинувальних актів та 694 клопотання в рамках досудового розслідування.

 

Досягнуто домовленості із керівництвом поліції в Одеській області  про направлення справ про адміністративні правопорушення. Зазначені матеріали вже направляються на спеціально створену електронну адресу судів.

Південним Регіональним управлінням Державної прикордонної служби України розпочинається запровадження електронного суду в дії, зокрема, направлення адміністративних матеріалів  на електронну адресу Київського районного суду м. Одеси, про що видано відповідний наказ.

 

Силами нашого суду та за сприяння ТУ ДСА України в Одеській області налагоджено документообіг з різними держаними та недержавними організаціями.

 

Однак для такого, щоб такий документообіг був системним, необхідні законодавчі зміни, які детально регулюватимуть процесуальні питання електронного судочинства.

 

При впровадженні у Київському районному суді м. Одеси підсистеми «Електронний суд» виникали деякі технічні питання та проблемні моменти (зокрема, пов’язані із доступом суду апеляційної інстанції до матеріалів справи у електронному вигляді), однак всі вони були вирішені та усунуті в робочому порядку.

 

Таким чином, єдиною проблемою на даний час залишається врегулювання питань «Електронного суду» на законодавчому рівні, які мають бути вирішені із прийняттям нових процесуальних кодексів.