Головний зміст

alkogl za rulemКерування в стані сп’яніння –  найбільш тяжке адміністративне правопорушення в сфері безпеки дорожнього руху.

 

 

 

 

 

 

За даними ВООЗ та статистикою дорожньо-транспортних пригод в Україні за останні роки, керування транспортним засобом в стані сп’яніння входить в трійку найбільш частих причин дорожньо-транспортних пригод, в тому числі тих, які мають наслідком травмування учасників дорожнього руху чи їх смерть.

 

Так, лише з початку року до червня 2017 поліцією було складено 46 270 протоколів за статтею 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення – керування в стані сп’яніння.

 

Однією із найбільших проблем при фіксації та виявленні потенційних правопорушників – осіб, які керують в стані сп’яніння є виключний перелік підстав для зупинки транспортного засобу, передбачений ст. 35 Закону України Про Національну поліцію”. Так, відповідно до вказаної норми закону, для виявлення водія у стані сп’яніння, поліція має право зупиняти лише той транспортний засіб, який порушує правила дорожнього руху, або щодо водія якого є інформація про керування в стані сп’яніння.

 

Такі норми закону зумовили стійке та неправильне переконання багатьох водіїв у тому, що у випадку не порушення ними правил дорожнього руху їм дозволено керувати транспортним засобом у стані сп’яніння.

 

Очевидно, що боротьба із керуванням в стані сп’яніння не повинна зводитись лише до фіксування порушників та притягнення їх до адміністративної чи іншої відповідальності.

 

З метою впровадження нового превентивного інструменту – так званого «пункту тверезості» – місця перевірки на стан сп’яніння, – депутатам запропонували вдосконалити процедуру перевірки. Вчора, 10 липня, у Верховній Раді України зареєстрували проект Закону "Про внесення змін до деяких законів щодо перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння"6679.

 

Основна новела проекту – встановлення критеріїв притягнення до відповідальності нетверезих водіїв. Запропоновано таку градацію відповідальності за керування в стані сп’яніння виходячи із ступеня алкогольного сп’яніння, а саме:

 

а) від 0,2 до 0,5 проміле - штраф 10 200 грн.;

 

б) більше 0,5 до 1 проміле / керування в стані наркотичного чи іншого сп’яніння / повторне вчинення порушення, передбаченого частиною першою статті 130 КУпАП - штраф 10 200 грн. із позбавлення права керувати транспортним засобом на 1 рік;

 

в) більше 1 до 2 проміле / керування в стані наркотичного чи іншого сп’яніння  - штраф 20 400 грн. із позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки;

 

г)  більше 2 проміле / відмова від проходження огляду на стан сп’яніння або перевірки на стан сп’яніння – штраф 40 800 грн. із позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки;

 

ґ) повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною другою, третьою, четвертою статті 130 КУпАП – штраф 40 800 грн. із позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки (ч. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 130 КУпАП).

 

Окрім цього проектом Закону "Про внесення змін до деяких законів щодо перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння" пропонується:

 

  • передбачити додаткову підставу для зупинки транспортного засобупроведення перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння у місці проведення перевірки на стан сп’яніння (п. 10 ч. 1 ст. 35 Закону України “Про Національну поліцію”);

 

  • визначити основні процедурні моменти проведення перевірки на стан сп’яніння та гарантії захисту прав осіб, які керують транспортними засобами та підлягають перевірці на стан сп’яніння (ч. 3 ст. 35 Закону України “Про Національну поліцію”);

  • пом’якшити відповідальність для водіїв, які керують в стані легкого алкогольного сп’яніння, передбачивши відповідальність у вигляді штрафу без позбавлення права керувати транспортним засобом (ч. 1 ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення – далі КУпАП);

 

  • передбачити обов’язок водія проходити огляд на стан сп’яніння та перевірку  на стан сп’яніння (ст. 16 Закону України “Про дорожній рух”);

  • вдосконалити процедуру огляду на стан сп’яніння поліцейським із використанням спеціальних технічних засобів (ч. 1, 2, 3 ст. 266 КУпАП).

 

Наразі законопроект направлено на розгляд Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.