Головний зміст

gold vsapravda info d7f3aУ світовому Індексі сприйняття корупції (СРІ) за 2016 рік Україна отримала 29 балів зі 100 можливих, посівши 131 місце зі 176 країн.  Незважаючи на те, що показники України в цій сфері протягом останніх років покращуються, проте темпи поліпшення ситуації у сфері боротьби із корупцією є недостатніми з огляду на цілі розбудови правової, економічно розвинутої держави. 

 

 

 

Як відомо, в Україні започатковано масштабну судову реформу: ухвалено конституційні зміни у сфері правосуддя, новий закон про судоустрій і статус суддів, якими запроваджено кардинально новий підхід до функціонування судової системи в Україні, насамперед, з метою формування доброчесного і кваліфікованого суддівського корпусу, здатного забезпечити захист прав і свобод громадян.

 

Конституцією України передбачено, що в Україні відповідно до закону можуть діяти вищі спеціалізовані суди (стаття 125). Закон України "Про судоустрій і статус суддів" закріпив, що в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої та апеляційної інстанцій з розгляду окремих категорій справ. Вищими спеціалізованими судами є Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд (стаття 31). При цьому вирішення більшості питань, пов’язаних із діяльністю Вищого антикорупційного суду, Закон України "Про судоустрій і статус суддів" відносить до врегулювання окремим законом.

 

Тож для започаткування роботи Вищого антикорупційного суду є нагальна потреба у вирішенні на законодавчому рівні низки питань його  діяльності.

 

Для цього Президент України Петро Порошенко вніс до Верховної Ради України Проект Закону України №7440 "Про Вищий антикорупційний суд".

 

Законопроектом пропонується визначити Вищий антикорупційний суд як постійно діючий вищий спеціалізований суд у системі судоустрою України, завданням якого є здійснення правосуддя відповідно до визначених законом засад та процедур судочинства з метою захисту особи, суспільства та держави від корупційних і пов'язаних із ними злочинів та судового контролю за досудовим розслідуванням цих злочинів.

 

Виходячи із задекларованих завдань, спеціалізований антикорупційний суд має розглядати кримінальні провадження, пов’язані із вчиненням правопорушень, які містять корупційну складову.

 

Ураховуючи те, що віднесення до підсудності названого суду всіх без виключення кримінальних проваджень пов’язаних із вчиненням правопорушень, які містять корупційну складову незалежно від тяжкості злочину (розміру заподіяної шкоди), унеможливить концентрацію зусиль на найбільш небезпечних корупційних правопорушеннях, пропонується встановити, що Вищому антикорупційному суду будуть підсудні корупційні та пов’язані із корупцією злочини, якщо розмір предмета злочину (предметів злочинів) або завданої ним (ними) шкоди в 500 і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на час вчинення злочину (злочинів).

 

При цьому також передбачається встановити, що інші суди не можуть розглядати кримінальні провадження щодо злочинів, які віднесені до підсудності Вищого антикорупційного суду. Виключення становитимуть провадження щодо корупційних злочинів, вчинених суддями або працівниками Вищого антикорупційного суду (такі провадження не будуть розглядатися Вищим антикорупційним судом), та випадки, коли внаслідок відводів, заявлених суддям, неможливо буде утворити складу суду – у такому разі судовий розгляд кримінального провадження у першій інстанції пропонується покласти на апеляційний суд, юрисдикція якого поширюється на місто Київ.

 

Законопроектом передбачається поширити юрисдикцію Вищого антикорупційного суду на всю територію України.

 

При цьому пропонується утриматися від запровадження на місцевому рівні антикорупційних судів, у місцевих або апеляційних судах – посад антикорупційних суддів чи на місцях – слідчих суддів у антикорупційних кримінальних провадженнях, ураховуючи можливе завантаження та ризик впливу регіональних еліт.

 

Як вище зазначалося, згідно зі статтею 31 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої та апеляційної інстанцій з розгляду окремих категорій справ.

 

Такий підхід пропонується відтворити і в законопроекті, що розглядається, передбачивши, що Вищий антикорупційний суд розглядатиме віднесені до його відання справи як суд першої та апеляційної інстанцій.

 

Перегляд у касаційній інстанції цих справ, а також за нововиявленими та виключними обставинами буде здійснюватися у загальному порядку.

 

Законопроектом пропонується встановити, що до складу Вищого антикорупційного суду входять судді у кількості, що визначається відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у межах видатків, передбачених у Державному бюджеті України на утримання цього суду, та із окремим встановленням, у межах кількості суддів Вищого антикорупційного суду, кількості суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду. 

 

При цьому, зважаючи на рекомендації Венеціанської комісії, висловлені у Висновку CDL-AD(2017)020, у законопроекті пропонується закріпити положення щодо певної інституційної автономності Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду. Так, автономність цієї палати гарантуватиметься окремим відбором кандидатів на посади суддів Апеляційної палати.

 

З числа суддів Вищого антикорупційного суду, які розглядають справи у першій інстанції, пропонується обирати слідчих суддів строком на 1 рік без права переобрання 2 роки поспіль.

 

Так, згідно із законопроектом для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду громадянин України має бути:

  • не молодшим 35 років;
  • мати стаж роботи на посаді судді не менше 5 років або мати науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше 7 років, або мати досвід професійної діяльності адвоката, у тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше 7 років, або мати сукупний стаж (досвід) такої роботи (професійної діяльності) щонайменше 7 років та мати значний досвід здійснення у міжнародних міжурядових організаціях чи міжнародних судових установах за кордоном професійної діяльності у сфері права з питань протидії та боротьби із корупцією і володіти знаннями та практичними навичками застосування сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією, практики Європейського суду з прав людини

 

Водночас законопроектом встановлюються обмеження для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду окремих категорій осіб у зв’язку з перебуванням на певних посадах у державних органах чи зайняттям певною діяльністю. Так, пропонується закріпити неможливість призначення суддями Вищого антикорупційного суду осіб, які упродовж останніх 10 років працювали у правоохоронних органах, були депутатами всіх рівнів, протягом 5 років входили до складу керівних органів політичної партії або були пов'язані із політичними партіями трудовими чи договірними відносинами, входили до складу Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель або до складу комітетів з конкурсних торгів (тендерних комітетів), утворених замовниками для здійснення процедур державних, публічних закупівель до створення електронної системи закупівель відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі", у будь-який час були притягнуті до відповідальності за корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення тощо.

 

Такі обмеження зумовлені тим, що перебування на зазначених посадах чи зайняття відповідною діяльністю може негативно вплинути на упередженість при прийнятті суддею Вищого антикорупційного суду рішень. Аналогічний підхід щодо обмеження можливості участі у конкурсі на посади певної категорії осіб вже було апробовано у Законі України "Про Національне антикорупційне бюро України" (пункт 6-1 розділу II).

 

Крім того, законопроектом з метою недопущення призначення на посади суддів Вищого антикорупційного суду в обхід встановленої спеціальної процедури пропонується заборонити переведення на посади суддів Вищого антикорупційного суду суддів інших судів без проведення конкурсу або в порядку застосування дисциплінарного стягнення, відрядження суддів до Вищого антикорупційного суду.

 

Поряд із встановленими Законом України "Про запобігання корупції" заходами моніторингу доброчесності суддів (повна перевірка всіх декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що подані суддями Вищого антикорупційного суду, моніторинг способу життя суддів Вищого антикорупційного суду та членів їх сімей) законопроектом запроваджується обов’язкове проходження суддями Вищого антикорупційного суду психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа.

 

Таке дослідження має на меті отримати інформацію про можливі правопорушення, вчинені суддею Вищого антикорупційного суду, факти протиправного впливу на нього, приховані мотиви прийняття ним судових рішень. У той же час передбачається, що результати психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа не можуть бути підставою для ініціювання кримінального провадження або провадження у справі про адміністративне правопорушення, а використовуються як інформація ймовірного характеру при проведенні кваліфікаційного оцінювання судді, а також у разі порушення щодо судді дисциплінарного провадження.

 

Відмова судді Вищого антикорупційного суду пройти психофізіологічне дослідженні із застосуванням поліграфа за відсутності медичних протипоказань для проведення дослідження є підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку та грубим нехтуванням обов’язками судді, що є несумісним зі статусом судді або виявляє його невідповідність займаній посаді.

 

Також з метою убезпечення від можливого тиску на Вищий антикорупційний суд пропонується визначити Вищий антикорупційний суд головним розпорядником коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення його діяльності.

 

Фінансові гарантії незалежності суддів Вищого антикорупційного суду встановлюються у законопроекті "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у зв’язку з прийняттям Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", який одночасно вноситься на розгляд парламенту.

 

Законопроектом пропонується встановити, поряд із визначеними Конституцією України та Законом України "Про судоустрій і статус суддів" гарантіями, додаткові гарантії безпеки суддів Вищого антикорупційного суду, зокрема, цілодобову охорону суддів (а у разі потреби і членів їх сімей), їх житла.

 

Законопроектом пропонується закріпити алгоритм дій у зв’язку з прийняттям Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", зокрема, передбачається протягом 12 місяців з дня набрання чинності Законом України "Про Вищий антикорупційний суд" формування Вищого антикорупційного суду, проведення конкурсу на посади суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та на посади інших суддів Вищого антикорупційного суду, а також вирішення низки організаційних питань, пов’язаних з утворенням Вищого антикорупційного суду.