Головний зміст

article3202До ВРУ внесли Проект Закону №7472 України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо проведення судово-психіатричної експертизи в адміністративному провадженні», який конкретизує положення КУпАП щодо порядку та підстав призначення судово-психіатричної експертизи.

 

 

 

 

 

Проект Закону спрямований на впровадження чіткої процедури призначення судово-психіатричної експертизи на підставі достатніх даних та забезпечення дотримання прав людини у відповідності з міжнародними стандартами.

 

Так, проектом Закону пропонується викласти в новій редакції статтю 20 КУпАП, якою встановити, що не підлягає адміністративній відповідальності особа, яка під час вчинення протиправної дії чи бездіяльності, передбаченої цим Кодексом, перебувала в стані неосудності, тобто у стані такого психічного розладу, який позбавляв її здатності усвідомлювати свої дії (бездіяльність) або керувати ними.

 

  Також проектом Закону пропонується доповнити КУпАП новою статтею 2801, якою передбачити, що у разі наявності достатніх даних про те, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, могла перебувати у стані неосудності під час вчинення протиправної дії чи бездіяльності орган (посадова особа), у провадженні якого перебуває справа про адміністративне правопорушення, призначає судово-психіатричну експертизу за згодою або клопотанням особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, або її законного представника. У разі ненадання такої згоди протокол про адміністративне правопорушення разом з матеріалами справи для подальшого розгляду та прийняття рішення невідкладно, але не пізніше 24 годин, надсилається органом (посадовою особою) до суду.

 

  При цьому у разі необхідності за наявності достатніх підстав суд (суддя) може призначити судово-психіатричну експертизу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності без її згоди.

 У зв’язку з цим, призначенням судово-психіатричної експертизи без згоди особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, можливе лише за рішенням суду, яке ґрунтується на підставі достатніх даних.

 

Достатніми даними, відповідно до проекту Закону, визначаються документи, надані медичними установами психіатричних закладів або лікарями-психіатрами, які підтверджують відомості про проходження особою, яка притягується до адміністративної відповідальності, лікування від психічного розладу та/або висновок щодо необхідності проведення судово-психіатричної експертизи, наданий експертом, який був залучений під час розгляду адміністративної справи.

 

Окрім того, зазначеною статтею передбачається обов’язкова участь захисника під час вирішення питання щодо необхідності проведення судово-психіатричної експертизи.

 

Також проектом Закону пропонується внести зміни до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» встановивши право осіб, щодо яких вирішується питання про проведення судово-психіатричної експертизи в адміністративному провадженні на безоплатну вторинну правову допомогу.

 

Законопроектом також передбачено внесення змін до статті 273 КУпАП та до Закону України « Про судову експертизу», які дозволять залучати експерта у адміністративному провадженні з метою встановлення необхідності призначення судово-психіатричної експертизи особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

 

 

Ініціатори законопроект зазначають, що прийняття законопроекту дозволить удосконалити норми КУпАП щодо призначення судово-психіатричної експертизи та привести їх у відповідність з міжнародними стандартами, забезпечивши недопущення необґрунтованого поміщення осіб до медичних закладів охорони здоров’я для проведення судово-психіатричної експертизи щодо яких розглядаються справи про адміністративні правопорушення.