Головний зміст

FemidaУ 2014-2015 був реалізований пілотний проект з підготовки довідника «Моніторинг земельних відносин в Україні. 2014-2015».

 

 

 

 

 

 

 

 

Метою пілотного проекту було вивчення можливості запровадження в Україні автоматизованої інформаційної системи моніторингу земельних відносин, яка б акумулювала актуальні достовірні дані про фактичний стан земельних відносин в Україні, які надходять від місцевих органів влади до різних відомств.

 

За результатами діяльності проекту був підготовлений перший в Україні доступний для всіх бажаючих довідник, який містить інформацію про стан земельних відносин за ключовими показниками, які акумулюються як у Держгеокадастрі, так і в інших центральних органах влади. 

 

Необхідність створення моніторингу земельних відносин як постійно оновлюваної інформаційної системи України продиктована тим, що в нашій країні вся інформація про земельні відносини є розпорошеною, оскільки збирається і утримується різними місцевими органами влади. Відтак центральні органи влади далеко не завжди мають змогу отримати узагальнену картину розвитку земельних відносин за всім набором характеристик як на рівні районів та областей, так і на національному рівні в цілому. Як наслідок, навіть наявна інформація про земельні відносини відсутня у відкритому доступі, а значить не використовується для вирішення важливих проблем розвитку країни.

 

Моніторинг земельних відносин являє собою узгоджену діяльність низки органів державної влади зі збору, систематизації, збереження та оприлюднення набору даних та показників, які характеризують стан земельних відносин в Україні. Ці дані та показники відображають основні характеристики стану земельних відносин та земельних ресурсів як об’єкту таких відносин, а саме: стан наповнення Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостями про землю, кількість та характеристики транзакцій щодо земельних ділянок, стан оподаткування землі, кількість і види судових спорів щодо землі, хід приватизації та вилучення землі, а також стан забезпечення рівності земельних прав різних категорій землевласників та землекористувачів.

 

 

Вихідні дані реалізації пілотного проекту з проведення моніторингу земельних відносин були надані шістьма органами влади: Державною службою статистики України; Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державною судовою адміністрацією України, Державною фіскальною службою України, Державним агентством водних ресурсів України та Міністерством юстиції України (ДП «Національні інформаційні системи»).

 

Для забезпечення реалізації даного пілотного проекту Міністерство аграрної політики та продовольства України ініціювало створення з числа представників цих органів влади Міжвідомчої робочої групи з моніторингу земельних відносин, яка й забезпечила розробку показників земельних відносин для потреб їх моніторингу, отримання від цих органів відповідних даних під час здійснення пілотного проекту, а також надала пояснення щодо отриманих результатів моніторингу. Однак, міністерства і відомства, чиї представники увійшли до складу зазначеної Міжвідомчої робочої групи, та й сама робоча діяли неофіційно, оскільки в Україні відсутня повноцінна законодавча база для здійснення моніторингу земельних відносин: проведення такого моніторингу непередбачене ні Земельним кодексом України, ні іншими законодавчими актами.

 

Тому з метою проведення такого моніторингу земельних відносин, результати якого мали б юридичне значення, потрібно створити законодавчі основи його проведення. Для цього потрібно розробити і прийняти три взаємопов’язані законопроекти, якими б були внесені зміни і доповнення до: 1) Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів; 2) Податкового кодексу України; 3) Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

 

Тому до ВРУ було внесено Проект Закону №7503, який розроблено з метою створення законодавчих основ для участі Державної судової адміністрації України у здійсненні постійного моніторингу земельних відносин в Україні, що в свою чергу сприятиме підвищенню рівня прозорості земельних відносин, формуванню обґрунтованої земельної політики держави та зниженню рівня корупції у земельній сфері.

 

   Ініціатори законопроекту пропонують доповнити частину 1 статті 152 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», «Повноваження Державної судової адміністрації України» пунктом 16-1, згідно з яким Державна судова адміністрація України бере участь у проведенні моніторингу земельних відносин у межах своєї компетенції.