Головний зміст

VSУ разі ліквідації або реорганізації державної установи, при якій працівник переведений в іншу державну установу (правонаступник), необхідно враховувати, що розрахунковий період, за який обчислюється середня заробітна плата для нарахування допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами, визначається за 12 календарних місяців за останнім основним місцем роботи, яким є не тільки організація, в яку переведений працівник, а й організація, в якій він працював до ліквідації (реорганізації).

 

 

 

До такого правового висновку прийшов Верховний Суд в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду.

 

31 січня 2018 Верховний Суд в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув справу за позовом громадянки N до Київського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Броварське ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області про зобов'язання вчинити певні дії.

 

З рішення випливає, що позивачка 11.08.2016 була звільнена з Переяслав-Хмельницького ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області в порядку переведення в Броварське ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області.

 

15.08.2016 позивачка звернулася до начальника Броварської ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області із заявою про надання відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.

 

Позивачці надали відпустку, але при цьому нарахували допомогу в зв'язку з вагітністю та пологами лише за три відпрацьовані дні на останньому місці роботи, куди її перевели.

 

Позивачка звернулася до Міністерства праці та соціальної політики України зі скаргою, на яку отримала відповідь виконавчої дирекції Київського обласного відділення Фонду соцстраху, в якому зазначено, що період роботи позивача до переведення не включається при розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності.

 

Вважаючи зазначені дії відповідачів протиправними, позивачка звернулася до суду.

 

Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог. Судом апеляційної інстанції рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено.

 

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до Наказу УКРІНФОРМ України від 18.02.2016 №143 Переяслав-Хмельницьке ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області реорганізовано шляхом приєднання до Броварської ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ в Київській області.

 

Суд звертає увагу, що хоча позивачку і звільнили в порядку переведення, реорганізація роботодавця, яка стала передумовою переведення, не залежала від волі позивача. Також позивачка не виявляла бажання звільнятися в порядку переведення, чи не був ініціатором такого переведення. Її переведення сталось в результаті реалізації гарантій права на працю, визначених чинним законодавством.

 

Реорганізація податкових органів в 2016 році була проведена з метою впорядкування їх роботи і оптимізації структури. Безумовно, реорганізація зачіпає інтереси всіх працівників. Однак, Суд вважає, що звуження соціальних гарантій працівників податкових органів, в результаті зазначеної реформи, які були переведені на інші посади не з власної ініціативи, є явно не пропорційним, не узгоджуються ні з цілями реформи, ні, тим більше, з обов'язком держави забезпечити гарантії трудових прав працівників.

 

Фактично позивач продовжила працювати в тому ж державному закладі, який, в свою чергу, було приєднано до іншого. Отже, в контексті реалізації соціальних прав і гарантій працівників, зокрема обчислення середньої заробітної плати для нарахування допомоги по вагітності та пологах, Броварське ОДПІ ГУ УКРІНФОРМ не може вважатися «іншим» місцем роботи.

 

Отже, на думку колегії суддів, вірним є висновок суду апеляційної інстанції, в рамках даного спору переклад позивача в «іншу» організацію не стався.