Головний зміст

med1На сьогодні в Україні триває судова реформа, яка зачіпає всі елементи судової системи, в тому числі і судову експертизу. Після зміни процесуального законодавства з’явилася додаткова потреба урегулювати законодавство у сфері судової експертизи.

 

 

 

 

 

Також варто зазначити, що практика проведення судових експертиз, запити тих, для кого проводиться судова експертиза вийшли за межі чинного законодавства, і регулюються підзаконними актами, рішеннями судів та роз’ясненнями органів виконавчої влади.

 

Крім того, в судових експертів досі не налагоджена система самоврядування, і законодавством передбачена лише залежність судових експертів від органів влади в їх роботі. Така ситуація є неприйнятною, враховуючи специфіку роботи судових експертів та сам факт незалежності судової системи.

 

Тривалий час в Україні основна кількість проведення судових експертиз припадала на державні судово-експертні установи Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ та Міністерства охорони здоров'я. Однак протягом останнього десятиліття розвивається професійна діяльність експертів, що не є працівниками державних експертних установ. Створились приватні компанії, які об’єднали в собі експертів та фахівців з відповідних галузей знань.

 

Особиста кримінальна відповідальність експерта за надання неправдивих висновків, а також дисциплінарні та адміністративні заходи за неналежне виконання обов’язків судового експерта є в однаковій мірі гарантією належного виконання експертиз експертами як державних установ, так і тих, хто не працює в державних експертних установах.

 

На даний час важливо в законодавчій площині врахувати зміни, які відбулися в роботі судових експертів за останні роки та забезпечити розвиток судово-експертної діяльності, створивши умови для самоврядування судових експертів.

 

Саме тому до Верховної ради України був наданий законопроект № 8223 «Про судову експертизу та самоврядування судових експертів»

 

Метою законопроекту є зміна підходу до системи проведення судових експертиз та підвищення ролі і статусу експерта, як процесуальної особи.

 

Проектом Закону пропонується вдосконалити регулювання судово-експертної діяльності на законодавчому рівні, з метою створення умов для належного та ефективного експертного забезпечення правосуддя, зокрема пов’язаних з проведенням судової реформи.

 

Прийняття Закону дозволить:

  • встановити єдині термінологічні визначення понятійного апарату, що використовується у судово-експертній діяльності;
  • забезпечити системний підхід до організації діяльності усіх суб’єктів цієї сфери;
  • визначити правовий статус та межі повноважень суб’єктів судово-експертної діяльності;
  • врегулювати питання самоврядування судових експертів.