Головний зміст

IMG 2427 433x433Українські роботодавці все частіше застосовують альтернативні способи вирішення конфліктних ситуацій, без позовного провадження у судових інстанціях, так званий позасудовий розгляд справ.

 

 

 

 

Він вирізняється оперативністю реагування, ефективністю вирішення, практичністю застосування та конкурентоздатністю з державним судочинством.

 

Одним з пріоритетних важелів впливу на своєчасне вирішення колективних трудових конфліктів є примирні процедури, оскільки конфлікти між найманими працівниками та роботодавцем завжди існували й існуватимуть надалі, а роль примирних процедур з часом лише зростатиме.

 

Примирні процедури можна визначити як комплекс організаційних, правових, соціально-економічних заходів, спрямованих на сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) без участі судових органів, шляхом примирення сторін, які проходять виключно під координацією Національної служби посередництва і примирення, котра упродовж 18 років поспіль сприяє взаємодії сторін соціального діалогу у процесі врегулювання КТС(К) та здійснює посередництво і примирення під час їх вирішення.

 

На жаль, чинне законодавство не дає дієвих важелів впливу на жодну із сторін КТС(К). При цьому саме небажання однієї сторони вести конструктивний діалог за столом переговорів, вишукувати компромісні рішення найчастіше заводить вирішення цих конфліктів у глухий кут, сприяє зростанню протестної активності найманих працівників, їх зневіреності в можливості ведення конструктивного діалогу.

 

Задля врегулювання цього питання до Верховної Ради України подали проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», зареєстрований 22 червня за №6627. Законопроект покликаний запровадити механізм притягнення до адміністративної відповідальності з покладанням відповідних функцій на Національну службу посередництва і примирення.

 

Метою проекту є підвищення відповідальності через збільшення у 10 разів штрафів, що накладаються на осіб, винних у порушенні законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів/конфліктів.

 

Законопроектом пропонується доповнити Кодекс України "Про адміністративні правопорушення" статтями 41-4, 41-5, 188-49 та 188-50 в частині збільшення суми штрафів. Крім того, пропонується доповнити статтею 224-22, у якій визначено державний орган, на якій покладено складання та розгляд у випадках, передбачених законодавством, протоколів про адміністративні правопорушення. Доповнено статтю 255 – розширено перелік уповноважених осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення. Статтею 221 пропонується врегулювати питання підсудності розгляду справ про адміністративні правопорушення. Крім того, з метою оперативного розгляду справ за статтями 41-4, 41-5, 188-49 та  188-50 пропонується доповнити статтю 277 Кодексу України "Про адміністративні правопорушення", зокрема встановлення строків розгляду за порушення.

 

З текстом законопроекту можна ознайомитися за посиланням. Наразі він перебуває на розгляді Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.