Головний зміст

vssuВССУ висловився стосовно представництва Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) у судах на підставі Закону України від 02 червня 2016 року «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)».

 

 

 

 

 

 

 

Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», який набув чинності 30 вересня 2016 року, запроваджено професійну правничу допомогу. Так, відповідно до частини першої статті 131 Конституції України для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура. При цьому частиною третьою цієї статті передбачено, що виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.

 

Запровадження професійної правничої допомоги згідно з Перехідними положеннями Конституції України здійснюється поетапно. Так, представництво виключно адвокатами здійснюється:

  • у Верховному Суді та судах касаційної інстанції - з 1 січня 2017 року;
  • у судах апеляційної інстанції - з 1 січня 2018 року;
  • у судах першої інстанції - з 1 січня 2019 року.

 

Із зазначеної загальної норми щодо строків запровадження професійної правничої допомоги передбачений виняток. Він стосується представництва в судах органів державної влади і місцевого самоврядування. Їх представництво в судах, згідно з абзацом другим підпункту 11 пункту 16-1 Перехідних положень, з 1 січня 2020 року має здійснюватися  виключно прокурорами або адвокатами.

 

Разом з тим слід звернути увагу, що представництво в суді у провадженнях, розпочатих до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», здійснюється за правилами, які діяли до набрання ним чинності, до ухвалення у відповідних справах остаточних судових рішень, які не підлягають оскарженню.

 

Для вирішення питання про те, яка з норм Перехідних положень щодо строків запровадження професійної правничої допомоги (загальна чи спеціальна) підлягає застосуванню до представництва Фонду в суді, необхідно визначити його правовий статус. Так, відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. При цьому ч. 2 цієї статті встановлено, що Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об'єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні. Учасниками Фонду відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» є банки.

 

Таким чином, зміст норм щодо правового статусу Фонду не дає підстав для віднесення його до державних органів у розумінні норми абзацу другого підпункту 11 пункту 16-1 Перехідних положень, незважаючи на те, що повноваження Фонду мають публічно-правовий характер. Крім того, перелік органів державної влади та органів місцевого самоврядування наведений в Конституції України та в низці законів. Зокрема, такий перелік передбачений в законах України «Про центральні органи виконавчої влади», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації».

 

Тому представництво Фонду в суді виключно адвокатом має здійснюватись на підставі загальної норми, передбаченої абзацом першим підпункту 11 пункту 16-1 Перехідних положень, щодо поетапного запровадження професійної правничої допомоги починаючи з 1 січня 2017 року.

 

Про деякі інші роз'яснення ВССУ можна  дізнатись за посиланням.