Головний зміст

alcoНа сьогодні Україна посідає одне із найперших місць в Європі за смертністю та травматизмом на дорогах та більшість дорожньо-транспортних пригод, в яких люди отримують тілесні ушкодження трапляються через перебування водіїв у нетверезому стані.

 

 

 

 

Особливої уваги заслуговують статистичні дані аварійності в Україні під час керування особами транспортними засобами у нетверезому стані.

 

Так, за офіційною інформацією Управління безпеки дорожнього руху України, за 2015 рік було задокументовано більше 93.000 фактів керування водіями транспортними засобами у нетверезому стані (за добу близько 255 фактів). Загалом за 2015 рік, внаслідок керування водіями транспортними засобами у нетверезому стані, сталось 2365 ДТП внаслідок яких загинуло 318 осіб і травмовано було 3214 учасника дорожнього руху.

 

Результати по Одеській області: внаслідок керування водіями транспортними засобами у нетверезому стані, сталось 101 ДТП внаслідок яких загинуло 10 осіб і травмовано було 143 учасника дорожнього руху.

 

З метою посилення адміністративної відповідальності водіїв Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» від 07.07.2016 р. №1446-VIII (надалі – Закон №1446-VIII) суттєво підвищено розмір штрафів.

 

Згідно з нормами Закону №1446-VIII за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених частинами 1–4 статті 130 КУпАП, передбачено штраф у розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік (частина 1), 1200 неоподатковуваних мінімумів  з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки (частини 2, 4), 2400 неоподатковуваних мінімумів з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років (частина 3).

 

Основною перевагою Закону №1446-VIII є те, що внаслідок його прийняття значно підвищилась відповідальність водіїв за скоєнні правопорушення

 

Загалом за 2016 рік сталося 1959 ДТП за участі нетверезих водіїв (- 17%), в яких загинуло 228 осіб (- 28%) і травмовано було 2642 (- 18%) учасника дорожнього руху.

 

Результати по Одеській області: внаслідок керування водіями транспортними засобами у нетверезому стані, сталось 134 ДТП (+ 34%) внаслідок яких загинуло 5 осіб (- 50%) і травмовано було 181 (+ 27%) учасника дорожнього руху.

 

Порівнюючи результати 2015 та 2016 років можна зробити висновок, що загалом по Україні кількість ДТП за участю нетверезих водіїв, кількість загиблих та травмованих було зменшено, однак порівнюючи результати по Одеській області, ми бачимо, що збільшилася кількість ДТП за участю нетверезих водіїв на 34 %, а також збільшилася кількість травмованих людей внаслідок даних ДТП на 27 %, при цьому кількість загиблих зменшилася на 50%.

 

Оскільки Закон №1446-VIII набрав чинності у другій половині 2016 р., для встановлення ефективності запроваджених змін доцільно навести статистичні показники 2017 р.

 

Так, за 7 місяців 2017 року: сталося 643 ДТП за участі нетверезих водіїв (- 56% порівняно з попереднім періодом минулого року), в яких загинуло 54 осіб (- 69%) і травмовано було 877 (- 55%) учасника дорожнього руху.

 

Результати по Одеській області: внаслідок керування водіями транспортними засобами у нетверезому стані, сталось 45 ДТП (- 52%) внаслідок яких загинуло 6 осіб (+ 200%) і травмовано було 54 (- 59%) учасника дорожнього руху.

 

Якщо порівнювати з попереднім періодом минулого року, то можна сказати, що в цілому по Україні значно знизилася кількість ДТП за участю нетверезих водіїв, кількість загиблих та травмованих осіб, однак, як ми бачимо по Одеській області за період з січня по липень включно порівняно з аналогічним періодом 2016 року на 200% збільшилася кількість загиблих у ДТП за участю нетверезих водіїв.

 

Звісно, можна констатувати, що Закон №1446-VIII фактично досяг своєї мети, адже запроваджені зміни призвели до зменшення кількості ДТП за участю нетверезих водіїв. Однак, поряд із цим існують і суттєві недоліки Закону №1446-VIII – на які звертаємо увагу.

 

По-перше, Законом №1446-VIII підвищено розмір штрафних санкцій за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.ч. 1-3 ст. 130 КУпАП, настільки, що вони стали значно більшими розміру штрафу за вчинення злочину, визначеного ст. 286 «Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами» КК України. Так, наприклад, порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним засобом, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження карається штрафом від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років або без такого (ч. 1 ст. 286 КК).

 

По-друге, із санкцій частин 1-3 ст. 130 КУпАП виключено найбільш тяжкий вид адміністративного стягнення – адміністративний арешт. Такі зміни не узгоджуються із задекларованою метою Закону №1446-VIII, а саме – посилення відповідальності.

 

По-третє, у санкціях частин 1-4 ст. 130 КУпАП визначено безальтернативний розмір штрафу та строк позбавлення права керування транспортним засобом, що унеможливлює при призначенні відповідного стягнення визначити його справедливий розмір з урахуванням всіх обставин справи та ускладнює реалізацію вимог ч. 2 ст. 61 Конституції України та низки загальних положень адміністративного права щодо індивідуалізації відповідальності.

 

Наведемо також дані про кількість адміністративних матеріалів по ст. 130 КпАП в м. Одесі, які були складені після вступу в дію Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» від 07.07.2016 р. №1446-VIII, тобто після посилання відповідальності.

 

З 01.08.2016 по 31.12.2016 року по м. Одесі було складено 1548 адміністративних матеріалів за ст. 130 КпАП України, з яких:

n  За ч. 1 ст. 130 КпАП України – 1468 матеріалів;

n  За ч. 2 ст. 130 КпАП України – 64 матеріали;

n  За ч. 3 ст. 130 КпАП України – 16 матеріалів.

 

З 01.01.2017 по 16.08.2017 року по м. Одесі було складено 1983 адміністративних матеріали за ст. 130 КпАП України, з яких:

n  За ч. 1 ст. 130 КпАП України – 1860 матеріалів;

n  За ч. 2 ст. 130 КпАП України – 110 матеріали;

n  За ч. 3 ст. 130 КпАП України – 13 матеріалів.

 

Що стосується адміністративних матеріалів по ст. 130 КпАП України, які надійшли до Київського районного суду м. Одеси, то їх кількість за аналогічний період складає:

 

З 01.08.2016 по 31.12.2016 року до суду надійшло 362 адміністративних матеріали за ст. 130 КпАП України.

 

З 01.01.2017 по 16.08.2017 року до суду надійшло 408 адміністративних матеріали за ст. 130 КпАП України.