Головний зміст

oko sud7 810x446 cОдним з ключових конституційних прав відповідно до ст. 48 Конституції України є право кожного громадянина на достатній життєвий рівень. Проте реалізувати його на тлі економічно-фінансової кризи та у важкий для країни час надзвичайно складно.

 

 

 

 

 

 

При цьому народні депутати вважають, що представники суддівської професії продовжують отримувати надвисокі заробітні плати, чим спричиняють суттєвий дисбаланс в економіці держави.

 

Законом України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що з 1 січня 2017 року судді в місцевих судах отримують зарплату в розмірі 30 мінімумів, в апеляційних - 50, в Верховному суді - 75. Але це тільки оклад. А ще надбавки до окладу, до 80% - за вислугу років, 15-20% - за науковий ступінь, 5 і 10% - за роботу з секретними документами. Ці три надбавки в максимальному розмірі досягають 110 і більше відсотків. А ще регіональний коефіцієнт до 25%, та інші пільги, включаючи службовий транспорт, санаторно-курортне лікування тощо.

 

Прив'язуючись до мінімальної зарплати часу введення цих норм в 1600 грн. (з 1.01.2017 р.), оклад судді Верховного Суду складає 120 тис грн. (75 х 1,6). Максимальна надбавка - ще 132 тис. Набігає вже понад 252 тис. А з урахуванням регіонального коефіцієнта Києва набігає вже 315 тис на місяць і вище.

 

Ініціатори законопроекту підрахували, що максимальна зарплата судді Верховного та Конституційного суду при наявності всіх надбавок і столичного коєфіціента, може в 200 разів перевищувати мінімальну зарплату в Україні, а середню - в 64 рази.

 

Депутати зазначають, що така зарплатня після Шотландії є найвищою в Європі. 

 

Зокрема, оплата судді Верховного суду Польщі є в три рази меншою, та не перевищує 105-120 тис грн. В Чехії, Латвії, Литві вона є ще значно меншою.

 

Отже, заробітна плата судді Верховного та Конституційного суду, а також інших судів перевищує зарплату суддів аналогічного суду європейський країн з розвиненою та стабільною економікою в декілька разів, що є неприпустимим для України та вимагає негайного регулювання.

 

Тому для запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні, збільшення надходжень до бюджету та удосконалення законодавства, а також необхідністю реалізації заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, вбачається необхідним прийняти проект Закону № 6750-1 «Про внесення змін до Закону України  «Про судоустрій і статус суддів» щодо посадового окладу судді».

 

Проектом Закону пропонується виключити збільшення з 1 січня 2018 року та в наступних роках розміру посадового окладу судді та встановити базовий розмір посадового окладу для судді місцевого суду – у розмірі 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, для судді апеляційного суду та вищого спеціалізованого суду – у розмірі 25 прожиткових мінімумів та для судді Верховного Суду – у розмірі 50 прожиткових мінімумів.

 

Зокрема, пропонується скасувати регіональні коефіцієнти, виключити норми щодо входження наукового ступеню та доступ до державної таємниці до суддівської винагороди. Таким чином планується привести зазначені норми до уніфікації із Законом України «Про державну службу» щоб не створювати такий значний дисбаланс в оплаті праці.