Головний зміст

veniceВерховний суд України опублікував переклад Положення про правове регулювання діяльності політичних партій, підготованого Європейською комісією за демократію через право у 2010 році.

 

 

 

 

 

 

Пункт 2 розділу XIII «Контроль і нагляд за діяльністю політичних партій» містить роз’яснення щодо права на ефективний правовий захист і на справедливий судовий розгляд безстороннім судом.

 

Право на ефективний правовий захист.

 

У статті 13 Європейської конвенції про захист прав людини і основних свобод вказується, що «кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, порушені, має право на ефективний засіб правового захисту в державному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження». Подібні положення, які стверджують право на ефективний правовий захист, можна виявити і в статті 8 Загальної декларації прав людини, і в статті 2 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, а також в статті 5 Міжнародної конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації.

 

Відповідно, слід законодавчо закріпити вимогу того, щоб держава забезпечувала ефективні засоби правового захисту в разі будь-якого порушення основних прав на свободу об'єднання та вираження своєї думки. Такі засоби можуть надаватися уповноваженими адміністративними, законодавчими або ж судовими органами, але доступні вони повинні бути при будь-якому порушенні основних прав, гарантованих міжнародними та регіональними юридичними документами.

 

Задля ефективності правовий захист повинен здійснюватися в найкоротші терміни, адже дієвість запізнілого правового захисту невелика. Щоб бути ефективним, захист повинен бути своєчасним.

 

Право на справедливий і відкритий судовий розгляд неупередженим судом

 

У статті 6 Європейської Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод вказується, що «кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов'язків цивільного характеру або встановлення обґрунтованості будь-якого кримінального обвинувачення має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і неупередженим судом, створеним на підставі закону». Подібні положення можна ще виявити в статті 10 Загальної декларації прав людини та в статті 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права; вони включають також право на розгляд справи у відкритому судовому засіданні в досить короткі терміни неупередженим судом, рівне право на доступ до правосуддя і право на рівні процесуальні можливості.

 

Право на справедливий і відкритий судовий розгляд, доповнене правом на ефективний правовий захист, забезпечують відповідні засоби відновлення основоположних прав в випадку їх порушення. Таким чином, будь-яке втручання державних органів влади в діяльність політичних партій дає їм привід оскаржити в судовому порядку правомірність рішень або ж дій таких органів і бути заслуханими у відкритому судовому засіданні неупередженим судом. Ця можливість особливо важлива, коли мова йде про заборону або ж розпуск політичної партії, так як з такого серйозного питання остаточне рішення має бути за судовою інстанцією.

 

У всіх випадках, коли розглядається можливість заборони або ж розпуску, попередньо справа завжди має бути заслухано в суді відповідного рівня.

 

Законодавство повинно містити положення, що дозволяють оскаржити в судовому порядку будь-які рішення контрольно-наглядових органів, які можуть негативно позначитися на праві на свободу об'єднання щодо політичних партій або ж на можливість здійснення інших захищених прав.

 

Судові способи вирішення спорів, що стосуються основоположних прав, повинні існувати завжди. Тому всі партії слід наділити правом звертатися до суду для оскарження в судовому порядку рішень контрольно-наглядових органів. В рамках такого судочинства партії повинні мати можливість захистити свої права в умовах справедливого і відкритого судового розгляду.

 

Дотримання розумних строків розгляду є однією з умов забезпечення його справедливості. Затягування термінів розгляду справи не може не привести до ризику узурпації права на справедливий судовий розгляд.

 

Слід законодавчо встановити розумні терміни розгляду заяв і винесення по ним судових рішень, природно, з урахуванням особливих міркувань, пов'язаних з характером винесених рішень.

 

В законодавстві слід також уточнити процедуру оскарження в апеляційному порядку рішень, які зачіпають права політичних партій. Крім того, право на оскарження має бути законодавчо поширено на приватних осіб і інші партії, чиї інтереси були порушені оскаржуваним рішенням.

 

З повним текстом документу російською мовою можна ознайомитися за посиланням.