Головний зміст

2697822 червня 2016 року Верховною Радою України було прийнято зміни до Основного Закону України в частині здійснення правосуддя, згідно з якими суттєво змінюються повноваження Конституційного Суду України, зокрема, в Україні запроваджується інститут конституційної скарги.

 

 

 

 

Таким чином, станом на 26 квітня поточного року (за інформацією розміщеною на сайті КСУ) без розгляду у Конституційному Суді України знаходяться 89 конституційних скарг, розгляд яких буде можливим лише після внесення Верховною Радою України змін до Закону України «Про Конституційний Суд України», якими будуть визначені вимоги до конституційної скарги та процедура її розгляду.

 

    Необхідні зміни були передбачені запропонованим Проектом Закону «Про Конституційний Суд України» №5336-1, але, через недостатнє його доопрацювання, він був відхилений Верховною Радою України  11 квітня 2017 року.

 

Тому наразі існує нагальна  потреба привести законодавство, що регулює правовідносини у сфері здійснення конституційного контролю, зокрема Закон України „Про Конституційний Суд України“, у відповідність із положеннями Конституції України.

 

       В зв’язку з чим, зареєстровано проект Закону України 6406 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо приведення у відповідність до вимог Конституції України діяльності Конституційного Суду України»

 

Законопроектом запроваджується інституту конституційної скарги. Так, конституційною скаргою є подане до Конституційного Суду України письмове клопотання щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) закону України (його окремих положень), що застосований в остаточному судовому рішенні у справі суб'єкта права на конституційну скаргу.

 

Суб'єктом права на конституційну скаргу є особа, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України. До суб'єктів права на конституційну скаргу не належать юридичні особи публічного права.

 

Законопроектом встановлено виключні випадки направлення (подання) конституційної скарги до Конституційного Суду України а саме:

1) суб’єкт подання конституційної скарги, вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України;

2) вичерпано всі національні засоби юридичного захисту (за наявності винесеного в порядку апеляційного перегляду судового рішення, яке набрало законної сили, а в разі передбаченої законом можливості касаційного оскарження – судового рішення, винесеного в порядку касаційного перегляду);

3) з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, у якому застосовано закон України (його окремі положення), сплинуло не більше шести місяців

 

Розгляд конституційних скарг пропонується здійснювати в загальному порядку. Так, у складі Конституційного Суду України утворюються колегії суддів для розгляду питань щодо відкриття провадження у справах за конституційними скаргами. Колегія суддів Конституційного Суду України у справах за конституційними скаргами приймає процесуальну ухвалу про відкриття провадження у справі в Конституційному Суді України або про відмову у такому провадженні.

 

Підставою для відмови у відкритті конституційного провадження за конституційною скаргою є

1) відсутність встановленого Конституцією України, цим Законом права на конституційну скаргу;

2) невідповідність конституційної скарги вимогам, передбаченим Конституцією України, цим Законом;

3) наявність рішення Конституційного Суду України щодо конституційності аналогічного за змістом та юридичною силою акта, ухвали про відмову у відкритті провадження або ухвали про припинення провадження щодо такого акта;

4) непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційній скарзі;

5) з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, у якому застосовано закон України (його окремі положення), що є предметом оскарження за конституційною скаргою, сплинуло більше шести місяців.

 

Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

 

Крім того, проектом уточнено право Конституційного Суду України визначати інший строк втрати чинності таким актом (його окремими положеннями), виключно у випадках, якщо негайна втрата чинності актом (його окремими положеннями), що визнаний неконституційним:

1) унеможливить функціонування органів державної влади;

2) призведе до звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини. При цьому такий строк не може перевищувати три місяці із дня ухвалення відповідного рішення.

 

Крім того, законопроектом приводяться у відповідність до вимог статей 147, 150 Конституції України положення Закону України «Про Конституційний Суд України» в частині вилучення повноважень Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення законів України. При цьому, згідно з положеннями Основного Закону України офіційне тлумачення Конституції України Конституційний Суд здійснює виключно за конституційними поданнями Президента України, щонайменше сорока п’яти народних депутатів України, Верховного Суду, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.