Головний зміст

kollektory1 146766158161На сьогоднішній день досить актуальним є питання законодавчого врегулювання порядку повернення безнадійної заборгованості.

 

 

 

 

 

 

 

Останнім часом українці все частіше стали скаржитися на діяльність так званих колекторських фірм, а в правоохоронців викликає інтерес законність роботи подібних підприємств.

 

Масова поява колекторів пов'язана з тим, що в умовах фінансової кризи люди, які залишилися без зарплати або інших доходів, залишилися можливості вчасно повертати кредити.

 

В Україні загальна кількість підприємств, що надають послуги з повернення боргів, налічується понад 200. Найбільші з них:

 «Європейське агентство з повернення боргів»;

«Кредит Колекшн Груп»;

«УкрБорг»;

«Українська Колекторська Група»;

«Фінансове Агентство по збору платежів»;

«Укрфінанси»;

«Агентство з управління заборгованістю»;

«Служба виконання зобов'язань» та ін.

 

Виходячи з досвіду інших країн, то в США, «колекторська діяльність» (Debt Collection Practice, Debt Collector) законодавчо визначена і врегульована. Мета регулювання - встановлення рамок дозволеного, тобто законодавче визначення, які дії на переконання боржника є допустимими, а які ні.

 

Що стосується законодавчого регулювання діяльності колекторських фірм, то спеціального законодавчого акту в Україні немає. Така діяльність тісно межує із кримінально караними діяннями разом з іншими порушеннями законодавства. А в умовах нестабільної банківської системи і курсу національної валюти неврегульованість питання стягнення боргів спонукає до введення чітких правил діяльності колекторів.

 

У зв'язку з цим, у Верховній раді зареєстрували проект Закону України №6417-2 «Про особливості та заборони здійснення професійної діяльності з врегулювання простроченої заборгованості - колекторської діяльності».

 

Документ передбачає заборони колекторської діяльності по врегулюванню:

  • простроченої заборгованості відносно боржників - фізичних осіб (в тому числі фізичних осіб - підприємців);
  • простроченої заборгованості за зобов'язаннями, автотовари в результаті надання житлово-комунальних послуг та інших похідних послуг, враховуючи, зокрема, неустойку (штраф, пеню), інші штрафні санкції тощо.

Також передбачено додатковий захист персональних даних:

  • Кредиторам забороняється передавати будь-яку інформацію про боржників - фізичних осіб (в тому числі фізичних осіб - підприємців) суб'єктам колекторської діяльності по врегулюванню простроченої заборгованості.
  • Колекторам забороняється збирати та зберігати інформацію і персональні дані фізичних осіб.
  • Боржник має право відмовитися від досудового врегулювання простроченої заборгованості шляхом подачі відповідної заяви кредитору. В такому випадку контактування з таким боржником не проводиться і колекторська діяльність по врегулюванню простроченої заборгованості припиняється. Дане питання вирішується виключно в судовому порядку.

 

Крім цього, планується створити обов'язковий Державний реєстр суб'єктів колекторської діяльності. Ведення цього реєстру покладуть на Міністерство юстиції.

 

Відзначимо, що за порушення цього закону і прав громадян пропонують ввести додаткову кримінальну та адміністративну відповідальність.