Головний зміст

photoЯк повідомляє видання «Я і Закон», питання отримання подарунків державними службовцями не втрачає своєї актуальності, так як законодавчо це питання все ще потребує вдосконалення.

 

 

 

 

 

Так, уточнення потребують положення Закону «Про запобігання корупції», що регулюють питання отримання подарунків особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування та посадовими особами юридичних осіб публічного права, особами, що входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства або державної організації, що мають на меті одержання прибутку.

 

Ці особи можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, якщо вартість таких подарунків не перевищує одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийняті подарунки.

 

Закон також встановлює порядок дій певних осіб в разі отримання подарунка як подарунка державі, органу, громаді і т.д. і виявлення подарунка на робочому місці.

 

На практиці цілком вірогідні ситуації, коли особа отримує особистий подарунок, вартість якого йому не відома, або її неможливо відразу встановити, чи відмова від подарунка буде розглянуто як прояв ворожості тощо. Закон не роз'яснює, які дії повинен здійснити обдарований в таких випадках. Саме тому група народних депутатів зареєструвала Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України« Про запобігання корупції »(щодо вдосконалення заходів попередження конфлікту інтересів)».

 

Нардепи вважають, що логічним здається передавати подарунки, які не відповідають вимогам частини другої статті 23 Закону, Національному агентству з питань запобігання корупції як центральному органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику. Такі подарунки повинні бути продані, а гроші від продажу спрямовані до Державного бюджету України. У той же час можливі випадки, коли особа, яка отримала подарунок, хотіло б його зберегти у своїй власності законно, сплативши його вартість, проте такої можливості Закон йому не надає.

 

Варто зазначити, що подібна практика є досить поширеною в інших країнах світу. Так, у Великобританії передбачена можливість викупити подарунки дорожче 140 фунтів, в Республіці Казахстан подарунок будь-якої вартості передається в спецфонд і може бути викуплений держслужбовцям, в Російській Федерації держслужбовець зобов'язаний здати, але має право викупити подарунок дорожче 3 тисяч рублів і тому подібне. Такий підхід здається обґрунтованим з точки зору забезпечення прав і законних інтересів осіб, щодо яких законом встановлені обмеження внаслідок заняття ними певних посад.

 

Саме тому, дані пропозиції, на думку ініціаторів законопроекту, слід закріпити на законодавчому рівні, щоб уникнути подібних проблем в подальшому.