Головний зміст

FemidaУрядовий уповноважений у справах ЄСПЛ Наталія Севостьянова подала на розгляд Верховної Ради законопроект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення порядку розгляду кримінальних проваджень колегіально судом та судом присяжних»7022.

 

 

 

Проектом Закону пропонується внести зміни до частини другої статті 31 Кримінального процесуального кодексу України, за якими розгляд кримінального провадження в суді першої інстанції щодо злочинів, за вчинення яких передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк більше восьми років або довічного позбавлення волі, здійснюється колегіально судом у складі трьох професійних суддів або судом присяжних у складі двох професійних суддів та трьох присяжних за клопотанням обвинуваченого.

 

Пропонованими проектом змінами до статті 384 КПК передбачається, що прокурор, суд зобов’язані роз’яснити не тільки обвинуваченому, але й підозрюваному у вчиненні злочину, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі на строк більше восьми років або довічного позбавлення волі, можливість та особливості розгляду кримінального провадження стосовно нього колегією суддів у складі трьох суддів або судом присяжних, про що прокурор складає письмове роз’яснення, яке додається до обвинувального акта і реєстру матеріалів досудового розслідування, які передаються до суду. Також таке роз’яснення надається обвинуваченому судом під час підготовчого судового засідання (частина четверта статті 315 КПК в редакції проекту Закону).

 

Також одним із головних питань функціонування інституту суду присяжних, яке вирішується завдяки запропонованим проектом Закону змінам, є питання розмежування функцій колегії присяжних і професійного судді.

 

Так, Концепцією вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів, схваленою Указом Президента України від 10 травня 2006 року № 361/2006, встановлено, що присяжні вирішують у своєму вердикті лише питання юридичного факту, а професійний суддя на основі вердикту присяжних і норм кримінального права постановляє вирок.

 

Враховуючи вищезазначене, частиною першою статті 391 КПК в редакції проекту Закону встановлюється, що головуючий під час наради суду присяжних ставить на обговорення питання, передбачені пунктами 1–6 частини першої статті 368 КПК, а саме питання, що стосуються доведеності події злочину, винуватості чи невинуватості обвинуваченого у його вчиненні, міри покарання, яка має бути йому призначена; наявності обставин, що обтяжують або пом’якшують його покарання. Долю цивільного позову, примусових заходів медичного/виховного характеру та лікування, процесуальних витрат та заходів забезпечення кримінального провадження вирішуватимуть професійні судді.

 

Проект розроблений Міністерством юстиції України на виконання підпункту 1 пункту 20 Плану заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року. Враховано досвід Республіки Болгарія, Канади, Грузії, практику Європейського суду з прав людини.

 

Зазначимо, що законопроект без зауважень погоджено із Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України. Пропозиції Верховного Суду України та Державної судової адміністрації України в цьому акті не враховані.

 

Щоправда, 21 серпня 2017 року в Парламенті зареєстрували ще один законопроект 7022-1.