Головний зміст

117111Для того, щоб Верховний Суд почав швидко та ефективно здійснювати судочинство, потрібно, щоб діяльність цього суду в цілому і касаційних судів зокрема забезпечували нинішні апарати, а вже в процесі роботи можна вирішувати питання про чисельність апарату, його скорочення, відборі кращих співробітників.

 

 

 

 

 

Про це «Судово-юридичній газеті» заявив заступник голови Вищого адміністративного суду України Михайло Смокович.

З початком конкурсу у Верховний Суд стало гостро стояти питання про «долю» працівників апарату вищих спецсудів і Верховного Суду України.

Якщо, приміром, з суддями цих судів все більш чи менш зрозуміло (хоча це питання також має певні нюанси), то працівники апарату залишилися в підвішеному стані.

Наше видання вже намагався з'ясувати у голови Державної судової адміністрації (ДСА) Зеновія Холоднюка, що буде з цією категорією осіб: вони підуть на конкурс або їх очікує переклад?

На це питання голова ДСА відповів, що затверджена у новому Верховному Суді конкурсна комісія буде визначатися — всіх без винятку на конкурс або когось перекласти.

Заступник голови Вищого адміністративного суду України Михайло Смокович має свою точку зору з цієї проблематики.

«У мене є своє бачення питання формування нового апарату Верховного Суду та долі нинішніх апаратів вищих спеціалізованих судів. На мою думку, апарати цих суден повинні бути збережені.

Для того, щоб Верховний Суд почав швидко та ефективно здійснювати судочинство, потрібно, щоб діяльність цього суду в цілому і касаційних судів зокрема забезпечували нинішні апарати, а вже в процесі роботи можна вирішувати питання про чисельність апарату, його скорочення, відборі кращих співробітників.

У нас є досвід, коли 6 липня 2005 року був прийнятий Кодекс адміністративного судочинства України, а розгляд перших судових справ Вищий адміністративний суд України почав лише 1 вересня. Весь цей час формувався, але так і не був повністю укомплектований, апарат. З-за цього виникало багато проблем щодо здійснення судочинства.

Тому, якщо спочатку буде сформований лише суддівський корпус Верховного Суду, а згодом буде вирішуватися питання з апаратами, здійснювати судочинство Верховний Суд зможе, в кращому випадку, місяця через три-чотири. Весь цей час будуть накопичуватися касаційні скарги, виникне вакуум у їх розгляді.

Прийняття судового рішення — це лише одна ланка в складному судовому процесі, який починається з реєстрації касаційної скарги і завершується відправкою справи до суду першої інстанції, а також відправкою судового рішення до Єдиного державного реєстру судових рішень.

Якщо не вирішити на нинішньому етапі питання формування апарату, то суддя Верховного Суду може опинитися в такому ж становищі, як пілот без літака, аеродрому та злітної смуги.

Для належної роботи судової системи в перехідний період необхідно внести зміни до законодавства і надати можливість чинним апаратів далі забезпечувати діяльність касаційних судів.

В даний час апарат Вищого адміністративного суду України налічує близько 388 співробітників, з яких 286 — державні службовці. Структурні підрозділи суду — це єдиний механізм, робота якого спрямована на досягнення разом з суддівським корпусом спільної мети — забезпечення справедливого розгляду справ протягом розумного строку.

Для цього апарат суду виконує організаційно-методичне, правове, документальне, інформаційно-технічне, інформаційно-аналітичне, кадрове, міжнародно-правове, фінансове, матеріально-технічне, соціально-побутове, господарське та інше забезпечення діяльності суду.

Ми домоглися того, що касаційна скарга надходить судді-доповідачу вже через десять хвилин після її подання. Цьому передує її реєстрація в автоматизованій системі діловодства суду з перевіркою правильності внесення інформації про суперечці судами попередніх інстанцій, в т. ч. визначення однієї з 181 категорії адміністративної справи для того, щоб розподілити цю скаргу з урахуванням спеціалізації суддів, внесення відомостей про касаційній скарзі.

Працівники апарату суду також належним чином забезпечують роботу суду під час кожного виборчого процесу.

Як заступник голови Вищого адміністративного суду України, я часто в кінці дня підписую листи-відповіді на звернення громадян, запити на інформацію, які були мною розписані до виконання вранці.

Такий апарат створювався з 2005 року. В ході ліквідації Вищого адміністративного суду України, без сумніву, відбудеться кардинальне реформування.

На моє переконання, для судової системи принципово важливим завданням є збереження кадрового потенціалу.

Виконання цього завдання можливе і полягає в реалізації норм ч. 5 ст. 22 Закону України «Про державну службу», яка передбачає, що в разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації державного органу переведення державного службовця на рівнозначну або нижчу (за його згодою) на посаду в державному органі, якому передаються повноваження та функції такого органу, здійснюється без обов'язкового проведення конкурсу.

Джерело - "Судово-юридична газета"