Головний зміст

article3202Відомості про результати проведення тестувань з метою перевірки особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей судді (кандидата на посаду судді) пропонують оприлюднювати.

 

 

 

 

 

Про це йдеться в проекті Закону України «Про внесення змін до статті 85 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо оприлюднення висновку про підсумки тестувань особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей судді (кандидата на посаду судді))»6127, зареєстрованому 23 лютого 2017 року.

 

Автори законопроекту – народний депутат України Юрій Левченко та його помічник Яна Анацька. Необхідність прозорості та відкритості згаданої процедури вони обґрунтовують низьким рівнем суспільної довіри до судової системи.

 

На думку ініціаторів законопроекту, перш за все потребує врегулювання питання прозорості при проведенні кваліфікаційного оцінювання, а також питання відкритості відомостей та даних, що містяться у суддівському досьє. «Як показує практика проведення кваліфікаційного оцінювання у конкурсі на посади суддів Верховного Суду, законодавство з цього питання є недосконалим», - йдеться в тексті пояснювальної записки.

 

Пригадаємо, як відбувається кваліфікаційне оцінювання судді.

 

Відповідно до статей 83-88 та пункту 20 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Вищою кваліфікаційною комісією суддів України проводиться кваліфікаційне оцінювання з метою визначення здатності судді чи кандидата на посаду судді здійснювати правосуддя у відповідному суді та відповідності судді займаній посаді за визначеними законом критеріями. На виконання вказаних норм закону рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 3 листопада 2016 року №143/зп-16 затверджено  Положення про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення.

 

Відповідно до пункту 2 розділу 1 цього Положення кваліфікаційне оцінювання проводиться прозоро та публічно, з урахуванням принципів інстанційності та спеціалізації. Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу 2 Положення критеріями кваліфікаційного оцінювання є компетентність (професійна, особиста, соціальна), професійна етика та доброчесність.

 

Пунктом 6 глави 2 розділу 2 Положення встановлюється, що відповідність судді критерію особистої компетентності оцінюється за такими показниками, як когнітивні, емотивні, мотиваційно-вольові якості особистості. Ці показники визначаються за допомогою відповідних тестувань особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей і оцінюються на підставі висновку про підсумки таких тестувань та за результатами дослідження інформації, яка міститься у суддівському досьє, і співбесіди.

Відповідно до п.10 глави 2 розділу 2 Положення відповідність судді критерію соціальної компетентності встановлюється показниками  комунікативності, організаторських здібностей, управлінських властивостей особистості та моральних рис особистості (чесність, порядність, розуміння і дотримання правил та норм, відсутність схильності до контпродуктивних дій, дисциплінованість); Положення передбачає й інші показники, оцінка яких передбачена відповідною методикою тестування особистих морально-психологічних якостей.

 

Ці показники визначаються за допомогою відповідних тестувань особистих морально-психологічних якостей, оцінюються на підставі висновку про підсумки таких тестувань та за результатами співбесіди і дослідження інформації, яка міститься у суддівському досьє.

 

Згідно з підпунктом 11.5. п.11  глави 2 розділу 2 Положення морально-психологічні якості (інтегративність) визначається за такими складовими: розуміння і дотримання правил та норм; здатність відстоювати власні переконання; дисциплінованість; повага до інших. Показник, передбачений пунктом 11.5 цієї глави, визначається за допомогою тестувань особистих морально-психологічних якостей та оцінюється на підставі висновку про підсумки таких тестувань і за результатами дослідження інформації, яка міститься у суддівському досьє, та співбесіди.

 

Відповідно до підпункту 12.7. п.12 глави 2 розділу 2 Положення загальна оцінка інтегративності (доброчесності) визначається за такими складовими: чесність і порядність; контрпродуктивна поведінка; схильність до зловживань. В цьому ж підпункті визначається, що показник, передбачений пунктом 12.7 цієї глави, визначається за допомогою відповідних тестувань особистих морально-психологічних якостей та оцінюється на підставі висновку про підсумки таких тестувань і за результатами дослідження інформації, яка міститься у суддівському досьє, та співбесіди.

 

Таким чином, на підставі висновку про підсумки тестувань особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей здійснюється оцінка особистої і соціальної компетентності судді. Крім того, згідно з підпунктом  6.4. пункту 6 глави 6 розділу 2 Положення, мінімально допустимий бал, отриманий суддею чи кандидатом на посаду судді при оцінювання критеріїв особистої та соціальної компетентності, визначається на підставі висновку про підсумки тестувань особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей.

 

При цьому, відповідно до пункту 2 частини 7 статті 85 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та пункту 4 глави 4 розділу 2 Положення результати тестувань особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей судді (кандидата на посаду судді) не підлягають оприлюдненню та не є відкритими для загального доступу.

 

На думку авторі проекту закону те, що оцінювання критеріїв особистої та соціальної компетентності, оцінка яких відіграє вирішальну  роль у визначені  кваліфікаційного оцінювання судді чи кандидата, відбувається в закритій для громадськості формі, порушує положення як законодавства, так і самого Положення щодо проведення прозорого та публічного кваліфікаційного оцінювання.

 

З метою усунення вищезазначеного порушення пропонується виключити з Закону України «Про судоустрій і статус суддів» обмеження щодо не оприлюднення відомостей про результати проведення тестувань з метою перевірки особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей судді чи кандидата на цю посаду. Так, законопроектом пропонується з пункту 2 частини сьомої статті 85 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» виключити слова «…відомостей про результати проведення тестувань з метою перевірки особистих морально-психологічних якостей судді (кандидата на посаду судді), загальних здібностей судді (кандидата на посаду судді), а також…».

 

В разі прийнятття законопроекту його ініціатори очікують формуванню більш кваліфікованого та некорупційного суддівського корпусу та розраховують на відновлення довіри громадян до суду й суддів та посилення авторитету судової гілки влади шляхом прозорого та публічного відбору суддів.