Головний зміст

Shchotka 1Добір на посади суддів місцевого суду Вища кваліфкомісія суддів оголосила 3 квітня з урахуванням 600 прогнозованих вакансій.

 

 

 

 

 

 

 

 

«Судово-юридична газета» в ексклюзивному інтерв'ю з секретарем кваліфікаційної палати ВККС Станіславом Щоткой з'ясувала всі нюанси процедури: як буде проходити відбірковий етап, чи зможуть учасники другого добору розраховувати на спрощену процедуру, а також як буде проходити конкурс на вакантні місця і зможуть взяти в ньому участь діючі судді.

 

Крім цього, наше видання поцікавилося, якою може бути доля суддів ліквідованих вищих спецсудів.

 

- Станіслав Олексійович, як буде проходити відбірковий іспит?

 

- Відбірковий іспит буде складатися з трьох складових: анонімного тестування, тестування на володіння державною мовою та тесту на визначення морально-психологічних якостей кандидата.

 

Згідно ч. 3 ст. 73 Закону, Комісія невідкладно після закінчення відбіркового іспиту, у присутності кандидатів на посаду судді забезпечує перевірку робіт і визначає з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад прохідний бал, який не може бути нижче 75% максимально можливого балу відповідного кваліфікаційного іспиту.

 

У зв'язку з цим ВККС у Положенні виходила з того, що анонімний тест на визначення правових знань буде складатися з 100 питань. 1 питання дорівнює 1 балу. Відповідно, кандидату потрібно буде набрати 75 балів і вище.

 

Що стосується тесту на володіння державною мовою, він складатиметься з 40 питань, з яких потрібно правильно дати відповідь, як мінімум, на 30.

 

Морально-психологічне тестування буде відрізнятися від того, який здавали кандидати у Верховний Суд, зокрема, тим, що закон не говорить про обов'язкове визначення загальних здібностей (тобто воно не буде включати в себе т. н. «IQ-тест»). Комісія прийняла рішення, що його результати будуть мати три градації: низький, середній і високий. Якщо кандидат покаже низький рівень морально-психологічних якостей, то цей тест він не здав.

 

За відбірковим іспитом буде слідувати стадія спеціальної перевірки. Ст. 71 Закону передбачає, що кандидат повинен подати документи за 13 пунктами цієї статті: анкети, копії диплома, меддовідки і т. д. Ця інформація буде перевірятися.

 

Хто пройде перевірку, той і буде допущений до спеціальної підготовки у Національній школі суддів (НШС).

 

- Прохідний бал для допуску до наступної стадії відбіркового іспиту буде визначатися після кожної з них окремо?

 

- Якщо з 7 тис. бажаючих 4 тис. наберуть 75 балів, а добір оголошено на 600 місць, тобто необхідність Комісії пропускати далі всі 4 тис.? Вихід – визначити бал, орієнтуючись на який, ми допускаємо осіб до наступної стадії.

 

Приміром, ми побачимо, що 3 тис. набрали 75 балів, а 1000 осіб – 85-90 балів. У такому разі Комісія може визначити мінімально допустимий бал з тим, щоб далі пройшли ті, хто набрав найвищу кількість балів.

 

Тому орієнтуватися ми будемо все-таки не на 75 балів, а прогнозована кількість вакантних посад – 600.

 

Ми хочемо, щоб до етапу спецпідготовки дійшли кращі та найсильніші в професійному плані люди. Крім цього, морально-психологічне тестування проводиться Комісією, хоча ми працюємо над тим, щоб ця процедура відбувалася на нашій базі, силами фахівців НШС та ВККС, щоб у нас було програмне забезпечення, відповідні тестові бази. Але поки на залучених фахівців потрібне відповідне фінансування, тому ми не можемо так вільно розпоряджатися цим ресурсом.

 

- Чому відбір оголошено саме на 600 вакансій?

 

- Кількість вакансій у судах – понад 1200, і ця цифра змінюється. Цифра 600 вакантних місць прив'язана до державного замовлення на підготовку у Національній школі суддів і обумовлена тим, скільки конкурсантів НШС здатна підготувати фізично.

 

Крім цього, буде змінена структура судової системи – місцеві суди перетворяться в окружні суди, штатна чисельність суддів зумовлена також нормативної навантаженням. В Європі нормативна навантаження відображає те, скільки справ, в якому регіоні і протягом якого періоду, що розглядається. Фінансування судів у європейських країнах, наскільки мені відомо, також прив'язане до навантаження. Виходячи з неї, розраховується нормативна штатна чисельність суддів у судах. В Україні також існує відповідна методика, розроблена за участю міжнародних організацій.

 

Визначенням нормативної штатної чисельності суддів у судах займалася ДСА, але остаточну цифру повинен затвердити Вища рада правосуддя. За нашими прогнозами, цифра 600 кандидатів, щодо яких оголошено добір, дасть можливість у разі успішної його реалізації забезпечити ефективну роботу місцевих судів.

 

Що стосується структури добору, то ми плануємо, що це буде 350 помічників суддів з досвідом роботи не менше трьох років, і 250 кандидатів юридичної спеціальності. Спеціальна підготовка помічників проводиться з особливостями, які визначаються ВККС. Вони полягають у тому, що такі конкурсанти будуть навчатися менш тривалий період. Решта будуть навчатися 12 місяців, отримуючи за це стипендію.

 

- Зараз у перехідних положеннях закону про судоустрій і статус суддів для кандидатів з так званого «другого добору» передбачена можливість спрощеної процедури – без обов'язкового проходження відбіркового іспиту та навчання. Чи можуть вони розраховувати на спрощену процедуру?

 

- Дійсно, п. 29 Прикінцевих та перехідних положень Закону «Про судоустрій і статус суддів» дозволяє цим особам взяти участь у новому доборі без здачі кваліфікаційного іспиту та проходження спеціальної підготовки. Але законодавець залишив для них стадію спеціальної перевірки, дозволивши їм взяти участь у процедурах стадії кваліфікаційного іспиту для того, щоб спробувати свої сили і, отримавши відповідний бал, стати в резерв. У зв'язку з цим виникає питання: яке місце вони повинні зайняти в процедурі поточного добору?

 

Вища кваліфкомісія 10 квітня доповнила умови проведення добору перехідними положеннями, зміст яких зводиться до наступного. Кандидати з другого добору повинні подати документи для участі у доборі, які передбачені ст. 71 Закону, для забезпечення спецперевірки за ним, тому що останній раз проходили її п'ять років тому. Також ми запропонували звернутися до нас із заявою, в якій потрібно позначити, що вони мають право на участь у доборі без здачі кваліфікаційного іспиту і проходження спецпідготовки. Відповідний зразок заяви опублікований на сайті ВККС.

 

Учасники другого добору можуть вибрати: або йти спільним шляхом і подати документи як звичайний кандидат (здати кваліфікаційний іспит, навчатися у Національній школі суддів тощо, що не заборонено, особливо, якщо людина хоче відновити якісь знання), або ж піти за скороченою процедурою.

 

Спеціально для першої категорії осіб, які підуть через загальну процедуру, здадуть відбірковий іспит, почнуть навчання у ШКОЛІ, і потім, коли ВККС оголосить про здачу кваліфіспиту, перерве спецпідготовку і заявить про бажання пройти по «короткій програмі, хочу акцентувати увагу на наступному. У такому разі ВККС і НШС залишають за собою право поставити питання про відшкодування згідно із законом витрат на їх спеціальну підготовку. Ми готові до такої ситуації.

 

Що стосується третього добору, то в законопроекті про Конституційному Суді, схваленому Радою з питань судової реформи, була пропозиція все-таки дати йому шанс, адже ці люди здавали кваліфіспит, навчалися у ШКОЛІ та знаходились у резерві. Але, як відомо, Верховна Рада відхилила цей законопроект.

 

- Діючі судді не можуть взяти участь у відборі. Але чи зможуть вони взяти участь у конкурсі на заміщення вакантних посад в місцевих судах?

 

- Закон виписаний так, що процедура кваліфікаційного іспиту в ході добору повинна бути ідентичною змісту іспиту в рамках кваліфікаційного оцінювання, яке необхідно пройти чинним судді, наприклад, у разі переведення з одного місцевого суду до іншого через процедуру конкурсу.

 

Так, щоб і ті, хто в резерві, і діючі судді могли конкурувати між собою, ці два іспиту повинні бути на одній платформі, одного змісту, проводитися приблизно на одних і тих же умовах. Тоді бали, отримані «резервістами» та суддями, що будуть співставні.

 

- Хто зможе брати участь у найближчому конкурсі?

 

- Вважаю, що цікавлять буде достатньо для того, щоб всі змогли реалізувати своє право, і при цьому зберігалася конкурентне середовище.

 

Конкурс може бути оголошений після того, як спецпідготовку пройдуть помічники суддів – умовно це 350 осіб. Плюс т. н. «другий добір», а також діючі судді, які висловлять бажання перейти з одного суду до іншого.

 

Крім цього, право здати кваліфіспит є у осіб, які вже проходили конкурси, але не отримали призначення. Вони також можуть взяти участь у конкурсі шляхом здачі кваліфіспиту за спрощеною процедурою. Ці категорії осіб зможуть конкурувати в найближчому конкурсі на заміщення вакансій суддів місцевих загальних і місцевих спеціалізованих судів.

 

- Може відбитися на доборі перетворення місцевих судів в окружні?

 

- Право створювати суди до 31 грудня 2017 року залишається за Президентом України. Після цього воно реалізується законом. Я не готовий сказати за Президента, чи буде він в цьому році створювати окружні суди. Складнощі тут немає, але за цим має слідувати ряд процедур, і хтось повинен їх реалізувати.

 

Я так розумію, ВККС буде безпосередньо інтегрована в ці процеси. Але у нас на порядку денному зараз і інші питання: добір, і надалі – конкурс на заміщення вакантних посад. Крім цього, в законі виписано, що ВККС є тим органом, який повинен розпочати процедуру по створенню Вищого спецсуду з питань інтелектуальної власності.

 

Також у нас на порядку денному стоїть питання наповнення апеляційних судів кадрами і, знову-таки, другий етап по наповненню Верховного Суду – ми прогнозуємо, що він буде.

 

- Яка доля чекає суддів вищих спеціалізованих судів після створення Верховного Суду?

 

- Після створення Верховного Суду вищі спеціалізовані суди мають бути ліквідовані, тому іншого шляху, окрім звільнення, у суддів цих судів не буде.

 

Разом з тим, серед них є сильні фахівці, добропорядні, ті, які будуть відповідати всім критеріям, які сьогодні закон пред'являє до суддів. Але хтось, в силу певних обставин, не пішов на конкурс у Верховний Суд, а хтось пішов на конкурс, пройде всі етапи, буде визнаний добропорядним, етичним, набере відповідні кількість балів, але не переможе за рейтингом. Скажімо, є 30 місць, а він виявиться 31-му або 32-м.

 

Є і певна кількість суддів, у яких не вистачало стажу для того, щоб претендувати на участь в конкурсі. Така людина, можливо, взяла би участь і відбувся б як суддя, але мовою закону його слід звільнити з посади у зв'язку з ліквідацією суду.

 

Я б хотів, щоб для цих людей була перспектива залишитися в професії. Як це можна було б зробити?

 

Ст. 82 Закону україни «Про судоустрій і статус суддів» говорить про можливість переведення судді з посади на посаду. Зокрема, у випадку ліквідації суду або призупинення роботи суду суддя може бути переведений без конкурсу, але в суд того ж рівня.

 

Так, сьогодні фахівці заявляють, що створюваний Верховний Суд не є судом того ж рівня, що і Верховний Суд України, або будь-якого з вищих спецсудів. Цьому є наукові та професійні обгрунтування.

 

Що можна і потрібно було б зробити? На мою думку, ст. 82 потрібно внести зміни, додавши «може бути переведений без конкурсу до суду нижчого або того ж рівня». Так можна врегулювати ситуацію, коли суддя – професійний, компетентний, добропорядний, етичний – взяв участь у конкурсі або не увійшов до числа переможців. Комісія б почала процедуру, а потім Вища рада правосуддя і Президент, який ще деякий час забезпечує переклад, розпорядилися б долею такої людини, якби він, наприклад, виявив бажання перейти в апеляційний суд. Чому б не зберегти його для професії?

 

- Що буде з тими, хто прийняв участь в конкурсі, але не пройшов психологічні тести?

 

- Тест, який здають конкурсанти, на виявлення рівня загальних здібностей та морально-психологічних якостей автоматично нікого за межі конкурсу не «вибиває». Ці показники повинні бути враховані Комісією та відповідними колегіями Комісії при проведенні співбесіди з таким конкурсантом і при визначенні фінального бали. Будуть укладення психологів, а також показники по всіх чотирьох тестів, які вони здали.

 

Психологи вимірюють ці показники, проте шкала буде варіативною. За ним члени Комісії, поговоривши з конкурсантом, подивившись його досьє, ознайомившись із звітом психологів, а також сформувавши власне враження, виставлять бал залежно від того, як член Комісії сприйме цього конкурсанта (об'єктивно і суб'єктивно певній мірі), який образ сформується у члена Комісії.

 

Тому ситуацію, щоб хтось виявив якийсь патопсихологічний рівень, який говорив би про те, що його не можна рекомендувати, а він потребує допомоги фахівців, я виключаю.

 

- Результати морально-психологічного тестування стануть відомі вже під час співбесіди або будуть оприлюднені до цього?

 

- За законом вони оприлюднені не будуть. Мається на увазі особливості, інформація, пов'язана з тестами на виявлення загальних знань, морально-психологічних якостей. Вона відома членам відповідної колегії Комісії, яка вивчатиме досьє кандидата; формувати структуру співбесіди; розмовляти з конкурсантом. І це правильно, оскільки вони є тими, хто буде приймати остаточне рішення і виставляти бали, які сформують в підсумку місце кандидата в цьому рейтингу.

 

- Чи потрібно роздруковувати е-декларацію?

 

- Краще роздрукувати щоб уникнути ситуацій, які мали місце під час конкурсу у Верховний Суд, коли адресу сайту НАПК конкурсанти вказували некоректно.

 

- Що робити, якщо немає бланків військових квитків?

 

- Якщо немає бланків військових квитків, то замість них видають тимчасові посвідчення, які їх замінюють. Там є фото, основні реквізити, дані про військово-облікової спеціальності, про перебування на військовому обліку. Нам цього достатньо.

 

- Чи зараховується стаж секретаря судового засідання?

 

- Я знаю, що навколо цього розгорілася дискусія. У нас буде стадія допуску, ми зведемо всі ці фактори разом; подивимося, скільки буде людей з такою проблемою; вивчимо нормативно, наскільки ця діяльність може бути віднесена до тієї, яка дає право на участь у доборі.

 

- Чи зможе учасник добору в подальшому змінити спеціалізацію, якщо він вже вказав її в заяві про наміри?

 

- Ми намагаємося виробити такий формат кваліфіспиту і квалифоценивания судді у процедурі конкурсу, щоб вони були порівнянними.

 

Якщо конкурсанти зайдуть в процедуру добору без визначення спеціалізації, то після проходження спецпідготовки вони повинні будуть писати чотири види практичного завдання і потраплять в резерв з балами за кожне з чотирьох завдань.

 

У той же час суддя, який буде йти на конкурс для того, щоб перейти з одного суду в інший, писати одне-два практичних завдання саме по своїй спеціалізації.

 

Тому, якщо конкурсанта не націлювати на спеціалізацію, він свідомо потрапляє не в найкращі умови, оскільки буде конкурувати з більш сильним кандидатом – чинним суддею.

 

Для того, щоб полегшити становище таких конкурсантів, зараз просимо їх сказати нам, як вони бачать себе далі в професії. І, можливо, ми до стадії кваліфіспиту введемо спеціалізацію.