Головний зміст

gold vsapravda info d7f3aОдним з видів дисциплінарної відповідальності судді є тимчасове відсторонення від здійснення правосуддя (від 1 до 6 місяців), з обов’язковим направленням до НШСУ для проходження курсу підвищення кваліфікації та подальшим кваліфоцінюванням для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді (стаття 68 ЗУ «Про ВРП», стаття 109 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів»).

 

 

Таке відсторонення здійснюється Вищою радою правосуддя на підставі рішення Дисциплінарної палати про застосування дисциплінарного стягнення у вигляді подання про тимчасове відсторонення від здійснення правосуддя. Крім того, у пункті 4 частини першої статті 109 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» зазначено, що відповідний курс підвищення кваліфікації визначається органом, що здійснює дисциплінарне провадження щодо суддів.

 

Після проведення судової реформи 2016 року єдиним органом, уповноваженим здійснювати дисциплінарне провадження щодо суддів є Вища рада правосуддя. На практиці ж дане питання вирішується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, що не узгоджується із приписами Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

 

Крім того, у положеннях Закону України «Про Вищу раду правосуддя» не передбачено повноваження Вищої ради правосуддя приймати рішення щодо курсу підвищення кваліфікації, який повинен пройти суддя у національній школі суддів України протягом тимчасового відсторонення від здійснення правосуддя. В свою чергу, закріплення у Регламенті Вищої ради правосуддя положень про те, що у рішенні Ради про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя в порядку дисциплінарної відповідальності має бути визначений строк, на який застосовується відсторонення та курс підвищення кваліфікації, який повинен пройти суддя, не усуває прогалини законодавства та не вирішує ситуації невизначеності щодо того, який саме орган уповноважений вирішувати питання про курс підвищення кваліфікації, який має пройти суддя в рамках дисциплінарної відповідальності враховуючи наступне.

 

Зазначене питання спричинило те, що до Верховної Ради України внесено законопроект №7230 «Про внесення змін до Закону України «Про Вищу раду правосуддя» (щодо особливостей ухвалення рішення про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя в порядку дисциплінарної відповідальності)»

 

В пояснювальній записці зазначається, що на сьогодні ситуація виглядає наступним чином: у рішенні Дисциплінарної палати про накладення на суддю дисциплінарного стягнення у вигляді подання про тимчасове відсторонення від здійснення правосуддя міститься лише згадка про необхідність проходження курсу підвищення кваліфікації у Національній школі суддів України без конкретизації конкретного курсу (що підтверджується рішеннями від 14.04.2017 № 860/1дп/15-17, від 21.06.2017 № 1657/3дп/15-17 , від 19.07.2017 № 2164/3дп/15-17 та № 2162/3дп/15-17, від 26.07.2017 № 2240/3дп/15-17).

 

Ініціатори законопроекту звертають увагу, що в подальшому, після ухвалення рішення про тимчасове відсторонення судді, Вища рада правосуддя надсилає рішення про притягнення судді до дисциплінарної відповідальності та накладення на нього дисциплінарного стягнення у вигляді відсторонення від здійснення правосуддя до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка, в свою чергу, визначає безпосередньо курс, який має пройти суддя у Національній школі суддів України в рамках дисциплінарної відповідальності. Отже, на думку нардепів, фактично власне повноваження щодо визначення курсу підвищення кваліфікації у зв’язку із притягненням до дисциплінарної відповідальності, Вища рада правосуддя передає до компетенції Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

 

Таким чином, законопроектом пропонується у статті 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» конкретизувати повноваження Вищої ради правосуддя щодо затвердження строку, на який застосовується відсторонення, та курс підвищення кваліфікації, який повинен пройти суддя у випадку прийняття рішення про відсторонення суддів від здійснення правосуддя у рамках дисциплінарного провадження.